Sähköjärjestelmät ovat uhka lentokoneille, ei ihmisille? Malmin iso hangaari tyhjennettiin – toiminta jatkuu kentällä

Malmin hangaarissa ei voi enää säilyttää tai huoltaa lentokoneita, ihmisille sen käyttö on edelleen mahdollista. Kuva Teija Loponen

Helsingin kaupunki määräsi Helsinki-Malmin lentoaseman alkuperäisen lentokonesuojan, “hangaarin”, tyhjennettäväksi lopullisesti vappuaattona.

Tyhjentäminen alkoi aamupäivän aikana, mutta lentokonehuoltoja pyrittiin tekemään loppuun hangaarissa vielä vappuaaton aikana.

Lentokoulu BF-Lento Oy ja useat muut lentokoneiden omistajat ovat tähän saakka käyttäneet hangaaria vanhan sopimuksensa ehtojen mukaisesti lentokoneiden säilytykseen ja huoltoon, vastoin häätökehoituksia. Tilasta on maksettu koko ajalta käypää vuokraa.

Helsingin kaupunki ei jatkanut lentokonesuojan käyttäjien määräaikaisia vuokrasopimuksia kiistanalaisesti kaksi vuotta sitten. Lautakuntakäsittelyssä esittelijän mukaan vuokratarjouksia tilasta ei ollut tullut, vaikka niitä oli esitetty useita. Myöhemmin yritysvuokraus-yksikön päällikkö hylkäsi vuokratarjoukset. Lautakunta hylkäsi oikaisuvaatimukset, ja asia on viety hallinto-oikeuteen kesällä 2017. Hallinto-oikeus ei ole vielä tehnyt päätöstään.

-Viimeksi kaupungin viestinnän twitter-tilillä on ilmoitettu, että tyhjentämisen peruste on “sähköjärjestelmien ikä”. Siitä huolimatta kaupungin mukaan hangaari on tällä hetkellä vuokrattavissa tapahtumakäyttöön, hämmästelee Malmin lentoaseman ystävien puheenjohtaja Timo Hyvönen.

Ison hangaarin lisäksi kentällä on käytössä kaikkiaan kymmenen muuta hangaaria, jotka ovat käytännössä täynnä.

Metallirakenteiset lentokoneet selviytyvät kesäaikana ulkosäilytyksessäkin suhteellisen hyvin. Kosteus on pahin uhka elektroniikalle, varsinkin uudemmissa koneissa. Uudenaikaiset komposiittirakenteiset koneet ovat ulkosäilytykselle herkempiä, toteavat lentäjät.

Lentokenttäalueesta tehty suojeluesitys rakennusperintölain nojalla on palautettu ELY-keskukseen uudelleen valmisteltavaksi. Kentälle asetettu vaarantamiskielto jatkuu näin  toistaiseksi tuntemattoman ajan. Asia on herättänyt kiinnostusta kansainvälisestikin kulttuuripiireissä. 

Alueesta on vireillä suojeluesitys myös luonnonsuojelulain perusteella. Näiden esitysten ja kaavoista tehtyjen valitusten käsittely kestänee vielä useampia vuosia.  

Malmin lentokenttäyhdistys on pyrkinyt neuvotteluun kaupungin kanssa ilmailun jatkoajasta. -Keskusteluyhteyden saaminen kaupungin suuntaan on ollut haasteellista, mutta yritämme sitä edelleenkin, kertoo Malmin lentokenttäyhdistys ry;n puheenjohtaja Niko Lamberg.

Malmin lentoaseman ystävät ry on tehnyt oikaisupyynnön kiitotien vuokrasopimuksen irtisanomisesta lautakunnalle, mutta sitä ei vielä ole käsitelty. On todennäköistä, että vuokrasopimusasia joudutaan käsittelemään vielä hallinto-oikeudessakin, ennen kuin purkupäätös saa lainvoiman.

Kesä tulee olemaan vilkasta aikaa Malmin kentällä. Finnish Hot Rod Association FHRA:n ensimmäinen cruising-ilta pidettiin perjantaina 3.5., ja sinne osallistui jälleen useita satoja toinen toistaan kiiltävämpiä harrasteautoja. 

Toukokuun lopulla 25.5. kentällä on ilmailullinen suurtapahtuma, kun Suomen Ilmailuliitto järjestää 100-vuotisjuhlan kunniaksi harrasteilmailun esittelypäivän perinteisen Fly In -tapahtuman yhteydessä. Fly Iniin odotetaan jälleen useita kymmeniä vierailevia lentokoneita eri puolilta maailmaa. 

Heinäkuun alussa Malmi toimii SM-viikon ilmailutukikohtana. SM-viikko on Suomen olympiakomitean järjestämä monilajitapahtuma ja taitolennon SM-kisat lennetään Malmilla. Mukana on sekä moottoroituja että purjelentokoneita. 

Teija Loponen

Edellinen artikkeliOnnea äidit
Seuraava artikkeliKolme vaihtoehtoa Tapanilan kaavaan