Malmin lentokentän lakkautus uhkana koulutusviennille

patria mikko paronen
Mikko Paronen on ylpeä Patrian uudenaikaisesta Cirrus-laivueesta, joita kazakstanilaisetkin oppilaat käyttävät koulutuksessaan. KUVA TEIJA LOPONEN

Patria Pilot Trainingin oppilaitoksessa Helsinki-Malmin lentoasemalla ahkeroi parhaillaan 12 kazakstanilaista lentäjäopiskelijaa. Korkeatasoinen koulutus Suomen pääkaupungissa houkutteli monia.

Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbin vierailulla Kazakstanissa oli kauppasuhteita edistämässä myös Patria OyJ:n edustaja. Vierailu oli tuloksellinen, nyt täällä on sikäläisiä nuoria opiskelemassa lentäjäksi.
Kymmenen nuorta miestä ja kaksi naista saavat kotimaassaan suoritetun teoriajakson jälkeen käytännön lentokoulutusta Malmilla. 60 hakijan joukosta muun muassa kielitaidon perusteella valitut nuoret koulutetaan EASA:n määräysten mukaisesti ansiolentäjän lupakirjatasolle monimoottori- ja mittarilentokelpuutuksin. He saavat  täyden liikennelentäjäteoria- sekä ohjaamoyhteistyökoulutuksen.
Jatkossa tullaan antamaan myös lennonopettajakoulutusta Kazakstan Aviation Academyn puitteissa.patria-koneet

Koulutusvientiä on harrastettu jo aiemminkin Pietarin ilmailuyliopiston kanssa ja Patriassa toivotaan viennin kasvavan entisestään Suomen omien markkinoiden hiljennyttyä taantuman seurauksena.
-Omien ammattilentäjäoppilaidemme lisäksi olemme jo kolmisen vuotta antaneet kaikille ilmavoimien lentäjille liikennelentäjäteoriakoulutuksen. Resursseja riittää silti hyvin myös koulutusvientiin, johon olemme nyt panostamassa enemmänkin. Kohteena ovat kehittyvät ilmailumaat Lähi-Idässä ja Kaakkois-Aasiassa sekä Venäjä naapurivaltioineen, kertoo Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen.
-Aivan uutena vientielementtinä tulee olemaan Multi-Crew Pilot Licence (MPL) – koulutus, jossa yhteistyössä Finnairin kanssa tyyppikoulutetaan perämiehet airbus-koneisiin, lisää Patronen.
Patria odottaa voivansa vielä tänä kesänä kertoa merkittävästä MPL-koulutukseen liittyvästä sopimuksesta ison euroopplaisen lentoyhtiön kanssa.

Suomalaisen lentokoulutuksen etuna on vaativa ilmasto, joka antaa tarvittavia haasteita lento-oppilaille.
-Pimeys, ukkoset, lumisateet, jäätäminen ja tarvittava reitinsuunnittelu ovat tekijöitä, joita ei kaikkialta maailmasta löydy, huomauttaa Paronen.
Myös suomalaisten tapa ääntää englantia on plussaa, se on helposti ymmärrettävää.

Malmin lentoasemalla sijaitsevassa Patria Pilot Trainingin oppilaitoksessa kaikki toiminnot ovat näppärästi saman katon alla. Samasta osoitteesta löytyvät luokkahuoneet teoriatunneille, koneet huoltohalleineen, toimistopalvelut ja kaikki muukin tarvittava.
-Mikäli Malmin lentokenttä päätetään lopettaa, tietää se meille aikamoista haastetta. Lentokoulun siirtäminen ei ole mikään pikku juttu. Joudumme etsimään paikan, joka onnistuisi jatkossakin houkuttelemaan ulkolaisia opiskelijoita tänne, joten missään ihan perähikiällä se ei voi sijaita. Lisäksi lähellä pitää olla muitakin kenttiä, jotta lentoharjoituksia voidaan toteuttaa. Teemme vielä tämän vuoden lopulla väistösuunnitelman, mutta mielellämme emme Malmilta muuttaisi minnekään, huomauttaa Mikko Paronen.
Paronen toteaa, että yhteistyö Finnairin lentäjien kanssa MPL-koulutukseen liittyen on sekin tekijä, joka vaatii Patrian sijoittumista helposti saavutettavaan paikkaan. Sellainen olisi nykysijainti Malmilla.
Patriassa oletetaan, että jos lentokoulun siirto tulee ajankohtaiseksi, he saavat mittaviin siirtokuluihinsa tukea.

Teija Loponen

  • Patria Pilot Training on vuonna 1998 perustettu ilmailualan oppilaitos.
  • Patrian omistaa Suomen valtio sekä Airbus Group.
  • Patrian kouluttamia henkilöitä toimii lentäjän tehtävissä kaikissa suomalaisissa ja lukuisissa ulkomaalaisissa lentoyhtiöissä.
Edellinen artikkeliLomatauon paikka
Seuraava artikkeliAtletico porskutttaa, MPS alisuorittaa ja PuiU taapertaa!