Asumisen, liiketoiminnan ja ilmailun yhdistämiseen pyrkivä Lex Malmi –kansalaisaloite keräsi lähes ennätysajassa tarvittavan määrän kannattajia päästäkseen eduskunnan käsittelyyn. Kansalaisaloitteen myötä toivotaan valtion ottavan kantaa siihen, tarvitaanko Suomessakin pääkaupunkiseudulla toinen lentokenttä varakentäksi sekä viranomaiskäyttöön. Jos päätös olisi kyllä, se mahdollistaisi nykyisen ilmailutoiminnan jatkumisen sekä kehittämisen, mutta myös kaupungin toivomaa asuntorakentamista kentän liepeille. Nimienkeräys oli ponnekas vaikuttamisoperaatio kymmeniltä vapaaehtoisilta. Tuntikausien talkootyö nimienkeruussa erilaisissa tapahtumissa tuotti tulosta ja nopeasti, sillä peräti 40 prosenttia kannattajista kirjoitti nimensä nimenomaan vapaaehtoisten tarjoamiin paperisiin lomakkeisiin.
Tällä viikolla on myös suoran vaikuttamisen mahdollisuus Ala-Malmilla, jossa esitellään Tullivuorentien eteläpuolelle nousevan uuden asuinalueen katusuunnitelmia. Suunnitelmat esitellään torstaina ja mielipiteet pitää toimittaa jo heti lauantaihin mennessä eteenpäin. Katusuunnitelmat eivät todennäköisesti kovin suuria intohimoja herätä, sen sijaan Longinojan molemmin puolin rakentaminen nostatti epäilyjä siitä, miten käy puron ja alueen virkistyskäytön rakentamisen puristuksissa. Suunnitelmaan kuuluu kuitenkin ulkoilureittien parannusta ja suunnitelmissa myös itse Longinojaan ja sen ekosysteemin säilymiseen on kiinnitetty kiitettävästi huomiota.
Pukinmäessä naapurustoa hämmentää kerrostalohanke, jonka epäillään vaarantavan suojellun puun elämän. Kaavasuunnitelman mukaan puulle jätetään riittävästi elintilaa, mutta puulajitieteilijät pelkäävän itse rakentamisen aiheuttaman rasituksen sekä elinolosuhteiden muuttumisen vaikuttavan epäsuosiollisesti puun hyvinvointiin. Miten sitten puun käy, se tiedetään vasta kun rakennusten valmistumisesta on kulunut jonkin verran aikaa. Silloin selviää myös, miten sujuu lisääntynyt liikenne kapealla Ukkostiellä, jonka kautta uusille kerrostaloille ajetaan.
Päätoimittaja Teija Loponen