Malmin terminaalin laiturit säilyvät ennallaan

Heikki Vahantaniemen ottamassa kuvassa bussi koukkaa pyörien kera jalankulkijoiden alueelle. Mannolan mukaan tällaista tilannetta ei pitäisi joutua syntymään.

Malmin bussiterminaalissa busseja odottavat ovat huomanneet bussin 76A koukkaavan toisinaan reippaasti jalankulkijoiden alueelle päästäkseen laiturilleen numero 14.

-Ellei bussi koukkaa jalankulkualueen kautta, se joutuu jäämään vähän kauemmas laiturin reunasta, joka on ongelma vanhuksille ja lastenvaunujen kanssa kulkeville, huomauttaa asiasta toimitukseen yhteyttä ottanut Heikki Vahantaniemi.

Hän toivookin, että bussi 76A voisi käyttää laituria 13 ja laituri 14  kohdalle voitaisiin palauttaa taksiasema.

-Taksitolppa bussien lähellä palvelisi huomattavasti paremmin ikäihmisiä, joille kävelymatka terminaalista sen ulkopuolelle tuottaa ongelmia, Vahantaniemi valaisee.

Max Mannola HSL:n Joukkoliikenteen toimintaedellytykset –ryhmästä kertoo, että puoliympyrämallinen terminaali on ahtaassa tilassaan vaikea saada toimimaan hyvin.

-Terminaali, jolla olisi suorat reunakivilinjat, toimisi paljon paremmin. Suunnitteluvirheitä on vaikea korjata jälkeenpäin, mutta sitä yritettiin parannushankkeen yhteydessä vuonna 2015, jolloin runkolinja 560 otettiin käyttöön.

560:lle yritettiin saada omat pysäkit molempiin suuntiin Kirkonkyläntien varteen, mutta silta on siihen liian kapea. Näin päädyttiin ratkaisuun, jossa 560 sai Kirkonkyläntieltä ajoratapysäkin itään päin, ja länteen päin oman laiturin terminaalista (13).

-Muut bussilinjat tarvitsivat nykyistä laituria 14, ja taksiasema siirrettiin siitä Kirkonkyläntien varteen, johon se mahtui. Tämä on selitys taksiaseman siirtämiselle, Mannola kertoo.

Bussien koukkaamisesta Mannola toteaa, että sitä on kahdenlaista.

-Etuylityksessä bussin etuosa koukkaa jalankulkijoiden alueelle, mutta takaosa pysyy turvallisesti ajoradalla. Takaylityksessä bussin takaosa koukkaa jalankulkijoiden alueelle. Jalankulkijoiden kannalta takaylitys on paljon vaarallisempi, koska bussin kuljettaja ei näe bussin takaosan ympäristöön yhtä hyvin kuin etuosan, varsinkin kun joutuu samaan aikaan tarkkailemaan muuta liikennettä etuosan liepeillä.

Laiturin 14 suhteen pohdittiin viime korjaussuunnittelussa pitkään kahta vaihtoehtoa, joita tarkasteltiin ajouramallien avulla.

-Nykyisen ratkaisun haittapuolena on tuo ongelma,  että kun laiturilla 13 seisoo bussi, niin laiturille 14 pyrkivän bussin takaosa ei pääse kovin lähelle laiturin reunakiveä, ellei se tee huomattavaa etuylitystä.

Siksi valmisteltiin toista ratkaisua, jossa laiturin 14 reunakivellä olisi taite, jolloin laiturille 14 pyrkivä bussi pääsisi koko pituudeltaan helpommin kiinni laiturin reunakiveen. Tuon haittapuolena olisi ollut laiturilta 13 poistuvan telibussin vaikeus päästä pois pysäkiltä tekemättä merkittävää takaylitystä, joka olisi vaarallinen laiturin 13 etuosan edessä oleskeleville jalankulkijoille. Samalla bussi joutuisi koukkaamaan vastakkaiseen suuntaan ajavien, terminaaliin saapuvien bussien kaistalle.

Ratkaisuna ongelmaan Max Mannola näkee sen, että laiturille 14 pyrkivä bussi (76A) voi purkaa matkustajat laiturin 13 takaosassa ja odottaa bussin 560 takana, kunnes se poistuu, ja kaartaa sitten laiturin 13 kautta laiturille 14. Näin bussi pääsee myös takaosaltaan lähelle laiturin 14 reunakiveä.

-Ongelma on, että tämä takaa tuleva bussi saattaa joskus joutua odottamaan useita minuutteja, sillä Malmin terminaali on bussille 560 ajantasauspysäkki. Toinen vaihtoehto on ajaa laituriin 14 siten, että bussi ei ole täydellisesti kiinni laiturin reunassa.

-HSL:n liikennetarkastajien mukaan liikennöitsijöiltä ei ole tullut ongelmasta palautetta, vaikka herkästi voisi tullakin jos ongelmaa olisi. Valokuvan tilanteessa lienee ollut kokematon bussinkuljettaja yksittäistapauksena, Max Mannola arvelee. -Laiturit kun on kuitenkin suunniteltu niin, että bussin renkaiden ei tarvitse koukata jalankulkijoiden alueen kautta päästäkseen kaartamaan lähelle reunakiveä.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliMosa heräsi aurinkoon
Seuraava artikkeliVappuMuisteloita Wanhasta Puistolasta 1955