Turvallista syksyä

Talvi lähestyy hiljalleen ja siihen on hyvä varautua muun muassa pohtimalla omaa liikkumistaan. Illat ja aamut ovat pimeitä ja välillä yllättävän liukkaita lämpötilan nopean vaihtumisen vuoksi. Keli voi yllättää liikkuipa sitten kävellen, pyörällä tai autolla. Ensimmäiset aamuliukkaat on koettu ja peltikolareita sattui sen seurauksena viime perjantaina useita. Talvirenkaisiin vaihdetaan pääsääntöisesti liian myöhään, vaikka nastattomien kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoitusta. Talvirengaspakko astuu voimaan joulukuun alussa, mutta nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta lähtien ja aina, kun keli sitä edellyttää. Useimmat vaihtavat talvikumeihin vasta kun luvataan lunta, vaikka jo paljon aiemmin esiintyvä musta jää on vaaratekijä etenkin aamuisin.

Liikennevakuutuskeskus julkaisi viime viikolla tietoja kevyen liikenteen tapaturmista Helsingissä. Tilastojen kertoman mukaan moottoriajoneuvon törmätessä kevyen liikenteen kulkijaan syynä on useimmiten kuljettajan havaintovirhe. Juuri tähän aikaan matalalta paistava aurinko häikäisee kuljettajia niin, että muita kulkijoita on hankala havaita. Vielä vaikeampaa havaitseminen on, jos tuulilasi on naarmuinen, likainen tai jopa aamukuurassa. Viime viikolla vastaani tuli aamulla pakettiauto, jonka tuulilasin läpi ei kuljettajaa näkynyt lainkaan. Hän oli viitsinyt tehdä vain pienet kurkistusaukot lasiin lähtiessään ajamaan. Melkoinen riski liikenteessä.

Turvallinen liikkuminen vaatii oikeaa asennetta. Jalankulkijoiden ei parane juosta kadun yli, sillä hyväkään kengänpohja ei pidä, jos alle sattuu jäinen kohta. Pyöräilijöille maltti on myös tarpeen, sillä edes nastarenkailla ei voi ajaa yhtä vauhdikkaasti kuin kesäaikaan.
Talvipyöräilijöiden iloksi kaupunki etsii tänä talvena parasta tapaa hoitaa talvipyöräilyreittejä. Aiemmin pyöräteillä on käytetty sepeliä, jonka haittoja ovat terävät kivetä ja pölyäminen keväällä. Pyöräilijät eivät sepeliä haluaisi. Tänä talvena kokeillaan Baanan ja Eläintarhan reitillä uudenlaista liukkaudentorjuntaliuosta ja Oulunkylän suuntaan harjausta ja suolausta, jota monet Euroopan kaupungit käyttävät. Pyöräilijöiltä toivotaan palautetta kokeilusta.

Päätoimittaja Teija Loponen

Edellinen artikkeliLentokentän kaavaraami julkistettiin
Seuraava artikkeliSyyslomalle tekemistä kotikulmilla