Lentokentän kaavaraami julkistettiin

Asukkaat olivat saaneet kertoa kaavoittajille toiveitaan syyskuussa pidetyissä työpajoissa, ja ideoita tuli roppakaupalla. Niitä sai etsiä karttojen äärellä. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluvirasto esitteli Malmin lentokentän alueen rakentamiseen tähtäävän kaavan raameja Vilppulantiellä Stadin ammattiopiston tiloissa viikko sitten keskiviikkona.

Kaavoittajat lähtevät siitä, että lentotoiminta Malmilla loppuu ja tilalle nousee 25 000 asukkaan asuinalue.
Malmin kaavakehyksen esittelytilaisuudessa Stadin ammattiopiston auditoriossa ei kyseenalaistaville yleisökysymyksille annettu sijaa, vaan asukkaat ohjattiin esittelyn jälkeen karttojen äärelle keskustelemaan kasvotusten puolenkymmenen suunnittelijan kanssa.
– Kirjoita, että tämä on kaukana demokratiasta, ihmetteli varavaltuutettu Sinikka Vepsä (sd.) tuohtuneena.

Puistolalaispoliitikko ei voinut käsittää, miksi kaavasuunnitelmista ei saanut kysyä niin, että kaikki salissa olevat voivat kuulla vastaukset.
– Tämä on parempi tapa, totesi ksv:n vuorovaikutussuunnittelija Maija Mattila karttojen luona.
– Demokratiassa asioista sovittaisiin yhdessä, kävi yksi mies kritisoimassa kaavarunkoa.
– Täällä puhutaan vain lentokentästä, vaikka kyse on koko Malmista. Toimitiloja on tyhjillään. Itäkeskuskin on mennyt ohi Malmin, valitteli Malmin tulevaisuudesta huolta kantanut Aarne Laurila toisaalla.
Puheet jäivät oppilaitoksen seinien sisälle, sillä kukaan ei kirjannut ihmisten mielipiteitä järjestelmällisesti ylös.

Lentokentän rakentamisen lisäksi esillä oli karttoja, joissa esiteltiin Malmia laajemminkin. Niistä saattoi löytää mieluisia tai epämieluisia yllätyksiä.
Esimerkiksi lentokentältä tuleva raitiotie ei mahdu Vilppulantielle sen koko matkalta, joten läpiajoliikenne on kaavakartoissa katkaistu autoilta Soidintien ja Pietiläntien välillä.
– Vilppulantie katkaistaan autoliikenteeltä, ei voi olla totta, käytän sitä jatkuvasti, katselee yksi nainen liikennesuunnittelijan esittelemää karttakuvaa.
Kaavarunkoa saa kommentoida 12.10. asti. Joulukuussa asia esitellään kaupunkisuunnittelulautakunnalle.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliLeijonat liikkeellä Hyvän päivänä
Seuraava artikkeliTurvallista syksyä