Tämän viikon torstaina tulee julki luonnos uudesta yleiskaavasta, jota ensimmäisenä pääsee pähkäilemään Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelulautakunta ensi tiistaina. Koko kaupungin lailla myös Koillis-Helsingin maat ja mannut on koluttu läpi, ja piirretty useissa paikoissa uusiksi.
Täkäläisittäin kuumin asia on Malmin lentokentän kohtalo. Sen mahdollista tulevaisuutta on mietitty Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavaosastolla vuoden 2012 loppupuolelta asti. Jo aiemmin viime vuonna julkistettu yleiskaavan visio, joka katsoo Helsinkiä peräti vuoteen 2050, linjasi kentän asuinkohteeksi. Itse yleiskaava linjaa tulevaa noin kymmenen vuoden päähän.
Valtion päätös luopua lentotoiminnasta tuli yleiskaavoittajille kreivin aikaan. Nyt he voivat reilusti näyttää, kuinka asutus voisi levittäytyä kenttäalueelle.
Julkisuudessa kentän tulevat asukasmäärät ovat vaihdelleet 10 000 aina 30 000 ihmiseen. Nyt yleiskaavoittajat puhuvat noin 25 000 asukkaan alueesta. Kaikkia ei pinota kiitotielle, vaan koska kentän melualueen poistuminen vapauttaisi rakennusmaata aina Aurinkomäen eteläpuolen pelloilta Kehä ykköselle ja Sepänmäen reunoilta Lahdenväylän puolelle, on asemakaavoittajilla varaa siirtää osa asutuksesta näille nyt peltona tai metsikköinä oleville viheriöille.
Kenttää kiertävät lenkkipolut on tarkoitus säästää, samoin Tattarisuon ja –harjun yritysalueet. Peruspalveluista kentälle sijoittuisivat ainakin päiväkoti, koulu ja lähikauppa, mutta valtaosa palveluista löytyisi nykyisestä Malmista. Lahdenväylältä saattaisi tulla lentokentälle oma liittymä.
Mikäli poliitikot hyväksyvät yleiskaavan, jonka lopullinen malli päätetään ensi vuoden puolella, saavat asemakaavoittajat mahdollisuuden tarttua muuallekin koillisen maaperää. Yksi yleiskaavoittajien hyppysiin ottama potentiaalinen täydennysrakentamisen kohde on Viikintien reunan pellot alkaen Prisman luota ja jatkuen vähän eläinsairaalasta eteenpäin.
Suuri osa luonnokseen otetuista mahdollisista rakentamisen paikoista on esitelty jo yleiskaavan visiointivaiheessa. Pääsääntö on, että junaradan ja Jokeri-reitin vartta halutaan tiivistää. Yleiskaava ei pakota kaavoittamaan, mutta se on tärkeä signaali, joka antaa asemakaavoittajille mahdollisuuden. Jos mahdollisuus käytetään, on yleiskaava asemakaavoittajan merkittävin ohjenuora, josta ei voi livetä.
Yleiskaavan luonnokseen on kerätty yli vuoden ajan asukaspalautetta pitkälti verkossa ja joillakin asukasfoorumeilla. Malmille luvattua isoa asukasiltaa yleiskaavoittajat eivät koskaan pitäneet.
Pirjo Pihlajamaa