Koillis-Helsingin pikaraitiotiessä nähdään hyvää ja huonoa

Pikaratikka
Pikaratikka jakaa mielipiteet – sitä odotetaan, mutta sillä kulkemisen nopeutta epäillään. Kuva Voima Graphics

Kaupunki laatii parhaillaan Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelmaa. Keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malmin lentokenttäalueelle sekä edelleen Malmille tai Jakomäkeen kulkevan pikaraitiotien suunnitelma on muutamassa päivässä kerännyt satoja kommentteja. Lisäpysäkkitoiveita riittää, matkan hitautta ihmetellään, osa kaipaisi metroa tai tyytyisi busseihin.

Viikin-Malmin pikaraitiotie on joukkoliikenteen uusi runkoyhteys keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malmin lentokenttäalueelle sekä edelleen Malmille tai Jakomäkeen. Se kytkeytyy Helsingin nykyiseen kaupunkiraitiotiehen sekä osaksi seudullista pikaraitiotieverkkoa.

Suunniteltu reitti linkittyy lisäksi rakenteilla olevaan Raide-Jokeriin sekä seuraaviin suunniteltuihin seudullisiin raitioteihin, Tiederatikkaan, Raide-Jokeri 2:een ja Vantaan ratikkaan.

Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelmassa tarkastellaan kahta linjausvaihtoehtoa osuuden pohjoispäässä, joista toinen kulkee Malmin lentokenttäalueelta Malmin asemalle ja toinen Jakomäkeen. Linjausvaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia, mutta ne toteutunevat eri aikaan riippuen maankäytön kehittymisestä pikaraitiotiereitin varrella.

Viikin-Malmin pikaraitiotielinjan pituus Kumpulasta Malmin/Jakomäen päätepysäkeille on noin 11–12 kilometriä ja matka-aika Malmin/Jakomäen päätepysäkeiltä rautatieasemalle noin 41–42 minuuttia.

Pikaraitiotien vaikutusalueella arvioidaan vuonna 2050 olevan 86 000 asukasta ja 65 000 työpaikkaa enemmän kuin nykyisin.

Tämän hetken arvion mukaan raitiotien rakentaminen voisi alkaa vuonna 2027, jolloin se valmistuisi 2030-luvun alussa.

Viikin-Malmin pikaraitiotien linjausvaihtoehtojen yhteinen reittiosuus kulkee Kumpulasta Viikin ja Latokartanon kautta Malmin lentokenttäalueelle. Osuuden pituus on noin 8 kilometriä ja matka-aika osuuden pohjoispäästä rautatieasemalle noin 33 minuuttia.

Raitiolinja kulkee alustavissa suunnitelmissa kadun keskellä Kustaa Vaasan tiellä. Latokartanon kohdalla linjaus on alustavasti esitetty kulkevan Lahdenväylän ja Latokartanonkaaren välissä. Pikaraitiolinja ylittää Kehä I:n uutta siltaa pitkin. Kivikonlaidassa linjaus kulkee kadun keskellä, josta se jatkaa uuden Ilmasillan kautta Lahdenväylän yli ja uutta katuyhteyttä pitkin kohti Malmin lentokenttäaluetta kadun keskellä. 

Viikin-Malmin pikaraitiotie tuo Viikkiin raideyhteyden myös keskustan suunnasta parhaillaan rakennettavan poikittain liikennöivän Raide-Jokerin lisäksi. Viikin-Malmin pikaraitiotien myötä matka-aika Viikin tiedepuiston pysäkiltä rautatieasemalle on noin 23 minuuttia.

Reittisuunnitelmaa ja alustavia pysäkkien paikkoja voi kommentoida Kerrokantasi-palvelussa 14.6. asti.

Teija Loponen

Mielipiteitä kaupunginosittain

Viikki, Viikinmäki, Pihlajamäki

  • Pihlajanmäki/Pihlajisto/Viikinmäki ovat täysin 71 bussilinjan varassa ja työmatkat keskustaan kestävät todella pitkään, matka bussilla on hidasta etenkin Vallila-Keskusta välillä. Viikinmäen pysäkki on todella tärkeä tässä suunnitelmassa!
  • Latokartanon lisäpysäkki on erittäin tarpeellinen. Pitää saada kätevä vaihtoyhteys myös Kehän kulkuneuvoihin.
  • Biologinkadun pysäkki on äärimmäisen tärkeä toteuttaa, jotta ratikka palvelisi mahdollisimman laajasti Latokartanon asukkaita.
  • Reitti pitää siirtää kulkemaan Viikinmäen kautta ja sieltä Tilanhoitajankaarelle ja Malmin suuntaan.
  • Jokeri ja ratikka kulkemaan Viikinportinkatua Lahdentien sillalle, josta jokeri jatkaa Maaherrantietä ja uusi rata Hernepellontien tuntumassa Viikinmäen Alepan kohdalle.
  • Viikinmäen pysäkin tulisi olla lähellä Maarianmaan koulua/päiväkotia, joka tukisi työmatkaliikennettä/alueen lapsiperheitä ja Viikinmäen uutta asuinaluetta.
  • Viikintieltä voisi koukata Hernepellontielle, jossa kohtaa raidejokerin, näin palvelisi myös Viikinmäen asukkaita.

Malmi

  • Malmin City lentokenttä yhdistyy nopeasti raitioteitse kaupungin keskustaan. Maailmanluokan logistiikkaa!
  • Raitiotie tulee linjata siten, että lentoliikenne lentokentältä voi jatkua. Vaihto raitiovaunusta lentokoneeseen Malmin lentokentällä on oltava mahdollista.
  • Malmin hautausmaalla kävijöille pysäkki. Nykyisin matka bussilla kestää pitkään.
  • Ehdottomasti linjaus kulkemaan Malmin aseman kautta, jotta yhteys lentokenttäjunaan sujuvoituu.
  • Reitti ohittaa Arabianrannan kokonaan eli 10 000 ihmisen kulkuyhteydet keskustaan ja Malmille ohitetaan täysin.

Jakomäki, Alppikylä, Puistola

  • Suunnitteilla olevat yhteydet eivät saa vähentää 77 ja 69 liikennettä.
  • Alppikylään ei ole suunnitella minkäänlaista lisäliikennettä keskustasta.
  • Viikistä/Latokartanosta voisi jatkaa suoraan Lahdenväylän vierustaa Kivikon ohi Jakomäkeen. Nyt esitetty ehdotus tekee ison mutkan ja Jakis jää taas pussin perälle ja yhteys Vantaan ratikkaan on hidas.
  • Jakomäen haaran pitäisi jatkua Vantaan ratikalle asti.
  • Jakomäki ja Suurmetsä alkavat olla julkisen liikenteen takapajuloita. Uusi pikaratikka ei asiaa auta: matka-aika 45 min keskustaan.
  • Puistolan alue on jäänyt tältä Suurmetsän/Heikinlaakson alueelta täysin katveeseen julkisen liikenteen puolesta. Jakomäen linjaus palvelisi Puistolan peruskoulun oppilaita, jotka pääsisivät hyvin ratikalla harrastuksiinsa.
  • Suurmetsäntie on kuin tehty ratikkareitiksi – pitkä ja tasainen suora.
  • Linjaa pitää ehdottomasti jatkaa Tapaninvainioon ja Siltamäkeen asti. Miksei jopa Suutarilaan.
Edellinen artikkeliKeväästä kesään
Seuraava artikkeliSuuntimopuiston väistötilarakennus otti askeleen eteenpäin: 31,55 miljoonan rakennushanke