Viikin-Malmin pikaraitiotiehankkeesta aiotaan tilata entistä tarkempi suunnitelma. Myös Vantaa visioi raitioverkkoa, josta lähtee Jakomäkeen yksi lonkero. Vantaa on hahmotellut raiteita myös Koillis-Helsingin naapuriin Tammistoon.
Helsingin kaupunki hakee Viikin-Malmin eli Viiman raitiotielle suunnittelijaa julkisella kilpailutuksella, joka kestää elokuun lopulle. Konsulttiyhtiön tehtävänä on laatia konkreettinen yleissuunnitelma noin 12 kilometrin reittiosuudelle Kustaa Vaasan tieltä Jakomäkeen asti.
Suunnitelman lähtökohtana on pikaraitiolinja, joka kulkee keskustasta Hämeentien kautta Kustaa Vaasan tielle ja edelleen Lahdenväylän varrella Viikkiin ja Malmin lentokenttäalueelle, josta rata jatkuu Jakomäkeen.
Pikaraitiotie käyttäisi keskustassa nykyistä rataverkkoa ja Kustaa Vaasan tiellä uusittavaa Koskelan varikon ratayhteyttä. Koskelasta pohjoiseen pitäisi tehdä uusia raiteita.
Vantaan ja Helsingin suunnitelmissa kaupungit yhdistyvät raiteilla toisiinsa. Vantaan kaupunki laatii parhaillaan omaa yleiskaavaa, jossa risteilee Helsingin yleiskaavan tavoin kilometrikaupalla raitioteitä.
Ensimmäisenä naapurikaupunki haluaisi saada rakenteille Vantaan ratikan. Se on Helsingin Mellunmäen suunnasta Vantaan Länsimäen ja Hakunilan kautta Tikkurilaan, Aviapolikseen ja päälentoasemalle linjattu raitiotie. Jokeri kolmoseksikin tituleeratun Vantaan ratikan yleissuunnitelman pitäisi valmistua syksyllä.
Jokeri 3 on Vantaan luonnoskartoissa merkitty haarautumaan Jakomäkeen Hakunilantien, Tilustien ja Kuussillantien risteysalueelle rakennettavan liikenneympyrän kohdalta. Siitä on puolisen kilometriä Suurmetsäntien ja Somerikkotien kulmaan
Vantaa on luonnostellut yleiskaavaan myös muita raitioteitä. Koillis-Helsingin läheisyyteen on merkitty raideyhteys kohti Aviapolista Vantaanjoen suuntaisesti olevaa Tammistonkatua pitkin. Tammistoon on merkitty myös Tammiston kauppatien raitiotielinja, joka tulee Jumbon suunnalta Tammiston kaupoille. Suunnitelmissa raide yhdistyy kaupunkien rajan tuntumaan Vantaan puolelle merkityllä yhteispysäkillä Tammistonkadun raiteen kanssa. Raide jatkuu Helsingin puolelle.
Jos Helsinki ei tee raiteeseen yhteyttä Tapaninkyläntielle, vaan reitti menee vain Tuomarinkylän suuntaan, pääsisi Koillis-Helsingistä raitiovaunun kyydissä suoraan Vantaalle ainoastaan Jakomäen kautta.
Vantaan yleiskaavaluonnoksen yhteenvedossa Tammiston kauppatien raitiotiereitin uskotaan muuttavan Tammistoa houkuttelevammaksi, kun suunnitelma tuo Tammiston ja Kartanonkosken asuinalueet ja kaupat raitiolinjan välittömään palvelualueeseen.
Tammiston kaupoille autoilevien koillishelsinkiläisten eurot saattaisivat raitiotien tulon jälkeen etsiytyä muualle, sillä Vantaan luonnoksissa raitiotie leikkaa Tammiston kauppatien liikkeiltä paljon parkkipaikkoja. Esimerkiksi Tammiston Citymarketilta autopaikkoja lähtisi noin 50-60 ja Powerin kohdalta noin 60-70.
Vantaan kaavayhteenvedossa ennustetaankin, että ratalinjaus muuttaa kauppatarjontaa: ”Nykyiset suuret autoliikenteeseen nojaavat laatikkomyymälät voivat kehittyä kohti jalankululle ja joukkoliikenteelle suotuisampia pienempiä putiikkeja ja palveluja. Lisäksi koko kaupan rakenne yleisesti on muutoksessa, mikä voi vaikuttaa ostokäyttäytymiseen ja kauppojen toimintaperiaatteisiin tulevaisuudessa.”
Uusista raitioteistä on paljon suunnitelmia, mutta mitään rahoitus- tai rakentamispäätöksiä ei ole tehty. Helsingissä rahat on myönnetty ainoastaan juuri aloitetun Raide-Jokeri I:n rakentamiseen.
Pirjo Pihlajamaa