
Puistolan VPK:n piha täyttyi väestä, kun 90 vuotta täyttänyt yhdistys yhdisti juhlintansa Päivä paloasemalla -tapahtumaan.
Pihalla saivat perheen pienimmät sammuttaa sankoruiskulla tulenlieskatauluja kaatamalla ne vesisuihkulla ja aikuiset testata palosammuttimen käyttöä oikeaan tuleen.
Ohjelmaan sisältyi myös nuorten vapaapalokuntalaisten hälytysharjoituksia.
Nuorimpiin harrastajiin kuuluva Tomi Korhonen oli hoitelemassa lasten sankoruiskupistettä.
-VPK on kiva harrastus, kun siinä saa käyttää niin paljon vettä.
-Ja meidän 24 h harjoitukset on kivoja, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Voi olla katoamistapaus, sammutusta tai mitä vain, kertoi Nooa.
-Ylipäänsä tehdään kaikkea kivaa ja täällä on myös kaverit.
Molemmat pojat ovat olleet mukana toiminnassa vuoden verran ja kehuvat harrastuksensa monipuolisuutta.
Tapahtuman yleisö kommentoi sammutuksen opetusta tarpeelliseksi. Useampi myös kiitteli VPK:ta siitä, että se saa lapset ja nuoret innostumaan tärkeästä yhteiskunnallisesta tehtävästä.
-Hienoa, että VPK aate elää ja voi hyvin, huikkasi Puistolan VPK:talon ohi kulkenut mies.
Puistolan VPK – asema 53
Puistolan VPK perustettiin 17.3. 1929 Puistolan Kansakoululla 24 kyläläisen toimesta. Ensimmäinen toimintavuosi kului varojen hankintaan. Päätavoitteena oli sammutusruiskun ja muun sammutuskaluston hankinta. Varoja saatiin kannatusjäsenmaksuilla, lahjoituksilla sekä järjestämällä juhlatilaisuuksia.
Kunnanvaltuustolle ja Puistolan Kansakoulun johtokunnalle tehtiin anomus, että VPK saisi koulun tontista Puisto- ja Valtatien kulmasta (nykyinen Puistolanraitti ja Tenavapolku) alueen palokaivoa ja VPK:n kalustosuojaa varten.
Palokuntapukuja hankittiin jo vuonna 1930, VPK:Ile oli myös saatu oma palokoppi, jonka yhteyteen oli päätetty rakentaa harjoitustorni letkujen kuivatusta varten.
Vuonna 1932 päätettiin rakentaa tanssilava pienen santakuopan reunalle, nykyiselle palokunnan tontille. Paloautolle saatiin lämmin talli vuonna 1947 Oseniukselta, tosin tallia täytyi pidentää, jotta paloauto mahtui sisään. Talli oli veloituksetta käytössä VPK:n oman talon valmistumiseen saakka.
Palokunnantalon rakennustyöt oli saatu alkuun 1951 ja vihkiäisiä vietettiin seuraavan vuoden tammikuussa. Miehet olivat kaivaneet lapioilla VPK:n talon montun.
Aivan alkuun Puistolan VPK liikkui kolmen polkupyöräjoukkueen voimin. Palokunnan ensimmäinen Ford paloauto saatiin ajokuntoon syksyllä 1933. Seuraavana käyttöön otettiin Gulfin vanha tankki-auto, Volvo, josta kunnostettiin säiliöauto. Thames -paloauto ostettiin palokunnalle 1950, sen korin suunnitteli puistolalainen Voitto Viitalehto ja valmistuksesta huolehti Virtasen autokoritehdas Tapanilassa. Myöhempinä vuosina autokanta on uudistunut useaan otteeseen, kuten nyt juhlissa nähtiin.
Historiaosuus on poimittu Puistolan VPK:n kotisivuilta.
Teija Loponen