Uutta Koillis-Helsinkiä

Kaupunki laatii parhaillaan suunnitelmia Vanhan Helsingintien ympäristön kaduista ja puistosta. Monelle kadun nimi on yhä kysymysmerkki, sillä esimerkiksi jotkut sen varrella toimivat yritykset ja yhteisöt käyttävät yhä osoitteenaan kadun vanhaa nimeä, Latokartanontietä. Kadun varren muuttuminen on osa Malmin kehittämissuunnitelmaa, johon liittyy oleellisesti täydennysrakentaminen. Tämän vuoksi uusia reittiyhteyksiäkin kehitellään. Jotta kaikki suunnitelmat eivät aivan yllätyksenä asukkaille tulisi, järjestää kaupunki ensi maanantaina Helge Nymanin kujan varren asukkaille maastotilaisuuden ja joulukuussa aiheesta asukastilaisuuden.

Muutoksiin on usein vaikea tottua. Vanha tuttu on turvallista ja uusi vierasta, pelottavaa. Toisaalta jos kyseessä on vanha pusikkoalue, jonka lähellä on pelottavaa kulkea, suodaan siihen mielellään rakennettavan taloja, jotka asukkaineen lisäävät turvallisuuden tunnetta. Helsinkiin ja Koilliseen on rakennettu viime vuosina paljon ja rakennetaan yhä. Kaupungin päättäjät kokevat, että tarvitaan jatkuvasti valtavasti uutta rakennuskantaa uusia tulijoita varten. Kuitenkin täällä Koillisessakin on peruttu rakennushankkeita ja tontteja seisoo tyhjillään odottamassa rakentajia. Tuota ristiriitaa voi olla vaikea käsittää.

Pukinmäessä asemantienoon rakentaminen on käynnistynyt. Entisen Esson tilalle nousee moninkertainen rakennusmassa. Vaikka OmaStadi –äänestyksessä Pukinmäen aseman tienoon viihtyisämmäksi muuttaminen ei mennyt äänestyksessä läpi, saattaa uusi rakennus osaltaan tehdä aseman tienoosta siistimmän ja rauhallisemman. Turvallisuuden tunteen säilyminen julkisilla paikoilla, jossa on pakko kulkea, on tärkeää. Monesti turvallisuuden tunne ja viihtyisyys kulkevat käsi kädessä. Pukinmäessä aseman lähistöllä ne ovat molemmat toivelistalla.

Päätoimittaja Teija Loponen

Edellinen artikkeliMinisterillä meni huomioliivit tunteeseen
Seuraava artikkeliLentoasemakortteliin lisättiin sillan paikka