Helsingin esikaupunkialueiden ja keskustan välinen bussiliikenne saatetaan tulevaisuudessa karsia lähes olemattomiin.
Koillis-Helsingistäkään ei silloin enää pääse suoralla bussiyhteydellä keskustaan, vaan matkustajien on vaihdettava junaan jollakin reitin varrella olevalla juna-asemalla tai pikaraitiovaunuun bussilinjan päätepysäkkinä toimivassa vaihtoterminaalissa.
Tavoite on kirjattu Helsingin kantakaupungin joukkoliikennejärjestelmän kehittämisselvitykseen, jonka kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi joulukuussa ilman vastaehdotuksia ja äänestyksiä.
Esikaupunkilinjojen raju karsintavisio liittyy kaupunkibulevardien ja niiden pikaraitioteiden suunnitteluun. Ensivaiheessa on tarkoitus rakentaa Vihdintien bulevardi ja siihen liittyen Valimon juna-aseman ja pikaraitiotien vaihtoterminaali. Myös Käpylän asemasta kaavaillaan vaihtoterminaalia.
Ideana on, että juna tarjoaa Valimosta ja Käpylästä jatkoyhteyden keskustaan ja pikaraitiotie puolestaan niille kantakaupungin alueille, jotka jäävät vaihtoterminaalin ja keskustan väliin. Käpylän aseman kautta liikennöi nykyään osa Koillis-Helsingin bussilinjoista, kuten esimerkiksi 611, 69 ja 61.
-Myös Helsingin nykyisiä vaihtoterminaaleja esimerkiksi Malmilla kehitetään ja ne saavat entistä enemmän painoarvoa liityntäliikenteen solmukohtina, todetaan joukkoliikennejärjestelmän kehittämisselvityksessä.
Selvityksessä kerrotaan, että bussiliikenteellä on jatkossakin tärkeä rooli Helsingin joukkoliikennejärjestelmässä mutta rooli muuttuu esikaupunkialueiden suorista keskustayhteyksistä enemmän liityntäyhteyksien, poikittaisyhteyksien ja täydentävien yhteyksien suuntaan.
-Vaihtoterminaalien pohjoispuolella olevien esikaupunkialueiden bussit päättyvät pääosin vaihtoterminaaliin. Esikaupunkialueiden bussit pyritään reitittämään lähimmän juna.aseman kautta, josta reitti jatkuu kohti kantakaupunkia päättyen pääsääntöisesti pikaraitiotien vaihtoterminaaliin.
-Osa bussilinjoista voi jatkaa vaihtoterminaaleista kantakaupunkiin, mutta silloin niiden päätepysäkki ei ole keskustassa vaan jossakin muualla tärkeässä solmukohdassa kuten Pasilassa tai Meilahdessa.
Osa bussilinjoista voi myös edelleen ajaa ydinkeskustaan mutta se on ”tapauskohtaisesti perusteltu poikkeus”.
Jani Jakonen