Supersankari Zorrosta poikkeuksellinen tulkinta

zorro
Zorron vauhdikas esiintyjäkaarti yhteiskuvassa. Kuva Paula Kananen.

Tapanilan Työväen Näyttämö esittää tänä talvena Zorron tavallisesta poikkeavalla tavalla esitettynä. Ohjaaja Ari Wahlsten on käsikirjoittanut näytelmästä version, joka on kerrostamistekniikan ansiosta oikeasti kiinnostava eri ikäluokille.

Zorro on ensimmäinen nykyaikainen supersankari. Siviilissä yläluokkainen Diego de la Vega vastusti naamioasussaan Kalifornian mätää hallintoa ja esivaltaa. Näin tuo kuvitteellinen hahmo oli tavallaan myös vallankumoussankari.

Zorro valikoitui esitettäväksi Tapanilassa ohjaajan ideasta, teatterin hallitus piti tekstiä kiinnostavana ja siinä oli lähtökohtaisesti myös sopiva määrä rooleja. Zorroa ei ole aiemmin esitetty Tapanilan Työväen Näyttämöllä.

Ari Wahlsten käsikirjoitti Zorron tarinan kerrostamistekniikalla kaikille ikäluokille sopivaksi.

-Eri ikäluokat voivat nyt seurata sitä omista lähtökohdistaan, se on seikkailun, tragikomedian ja vallankumousnäytelmän risteytys. Suomessa tätä tekniikkaa on käytetty valitettavan vähän, todennäköisesti epäonnistumisen pelosta. Mielestäni haasteita ei pidä pelätä, päinvastoin. Lopputulos kyllä palkitsee, sillä aitoja koko perheen näytelmiä, joita eri ikäluokat voivat katsoa kukin omista lähtökohdistaan, ei Suomessa juuri tehdä, Wahlsten toteaa.

Ero on tavallisen ja kerrostamistekniikan välillä on lähinnä dramaturginen, näyttelijäntyön kannalta ei eroa juuri ole normaaliin harjoitteluun.

-Sen sijaan Zorrossa on näyttelijöille yllin kyllin muita haasteita. Normaalin draamanäyttelemisen lisäksi tarvitaan pikkutarkkaa mimiikkaa, vauhdikasta taistelutaitoa ja hurmahenkistä joukkovoimaa sekä kykyä vaihtaa näistä lajityypeistä toiseen hetkessä, kuvailee Wahlsten.

Zorrossa näyttelijöitä on mukana iso liuta, mutta rooleja vielä sitäkin enemmän, useilla näyttelijöillä kolme tai enemmänkin.

-Roolivaihdokset ovat pitkälti harjoittelukysymys. Kyllä porukka siitä selviää, kun tekee itselleen reitit ja ajoitukset selväksi. Sitä paitsi on mielekkäämpää tehdä monta pientä roolia kuin istua ison osan näytelmää kulissien takana odottamassa vuoroaan, ohjaaja toteaa.

-Ohjaajan kannalta haastavinta on saada seikkailu, komiikka, draama ja vallankumous kudottua niin tiukasti yhteen, etteivät saumat repsota; silloin näytelmän perusteema, eli kansan suhde sortovaltaan, pääsee oikeuksiinsa, Wahlsten huomauttaa.

Wahlstenin mukaan se, että ohjaaja on itse tehnyt käsikirjoituksen, on oikeastaan helpompaa, sillä silloin voi jo kirjoittaessaan miettiä joitain ohjauksellisia ratkaisuja valmiiksi.

Wahlsten lupaa näytelmän myös kertovan sen salaisuudeksi jääneen syyn, miksi yläluokkainen Diego de la Vega puolusti köyhiä peoneita niin kiihkeästi ja poikkeuksellisella tavalla.

Ari Wahlsten on nyt toista kertaa Tapanilan Työväen Näyttämöllä ohjaajana, viime vuonna hän debytoi Ukkosenjumalan pojalla.

Zorron ensi –ilta 26.1. kello 19. Esitykset 26.1.-17.3. torstaisin ja perjantaisin kello 19, lauantaisin ja sunnuntaisin kello 15, aikataulu näyttämön sivustolla. Kesto 2 h väliaikoineen. Liput 15/9 e.

Teija Loponen

 

 

Edellinen artikkeliTuhopolttaja iski Viikin gorillaan
Seuraava artikkeliMalmin tornista 13