Nuorten miesten lelusta kaikkien kulkupeliksi

Pyöräilyn lumo ja sen historia -teos avaa aivan uudenlaisia näkemyksiä pyöräilystä ja valottaa sen historiaa. Kansi Tuomo Parikka
Polkupyörän historia sisältää yllätyksiä
Polkupyörä keksittiin vuonna 1817 ja sen kehityskulkuun liittyy runsaasti mielenkiintoisia yksityiskohtia vuosikymmenten varrella. Harva tietää, että Bhutanin kuningas kilpapyöräilee, tai että pyörä sai naiset tavoittelemaan vapaampaa ja itsenäisempää elämää.
Koillisesta on hyvät pyöräily-yhteydet niin kaupungin keskustaan kuin naapurikuntiinkin, joten ei ihme, että täällä riittää sekä työmatkapyöräilijöitä, että pyöräilyä vapaa-aikanaan harrastavia. Jody Rosenin Pyöräilyn lumo ja sen historia on oivaa kesälukemista etenkin pyöräilyä harrastaville, mutta toki kaikille muillekin. Se tarjoaa niin viihdettä kuin asiatietoa ja paljon mielenkiintoisia näkökulmia pyöräilyyn ja sen kehittymiseen liittyen. Polkupyörien markkinointi alkuaikoina oli varsin erilaista kuin nykyään. 1860-luvulla pyöriä mainostettiin kiitämässä taivaankannella ja pyörän päällä oli usein nainen, jopa paljasrintainen jumalatar kuvaamassa pyöräilyn ihanuutta. Pyörällä kiitäminen rinnastettiin myös lentokoneeseen. Alkuun polkupyörät oli suunnattu miehille, etenkin varakkaille nuorille miehille. Naisten pitkät hameet eivät oikein pyöräilyyn sopineet. Tosin osa kulkemisen vapaudesta innostuneista naisista päätti rohkeasti vaihtaa hameen housuihin ja ryhtyä pyöräilemään mihin ikinä halusivatkin.Se oli yksi haara naisten vapausliikettä. Vähitellen nuorten miesten menopelistä tuli koko kansan suosikki.
Hevoset olivat 1800-luvulla yleinen kulkupeli ja ilman ääntä kulkeva polkupyörä koettiin välillä jopa pelottavaksi. Pelottava uhka se oli myös toisella tavalla, se oli huomattavasti kustannustehokkaampi kuin hevonen, ei syönyt, ei juonut, tarvinnut kengitystä tai eläinlääkäriä ja tavaraakin sillä sai kuljetettua. Pyörää testattiin myös sotakulkupelinä toisessa buurisodassa, jossa pyöräily osoittautui kävelyä nopeammaksi ja ratsain kulkemista hiljaisemmaksi etenemistavaksi.
Talvipyöräily on aina ollut haastavaa. Lumen tuprutessa ja paksuissa kinoksissa into pyöräillä laantui helposti. Niinpä pyörän avulla kuntoiluun kehitettiin sisäversio. Kuntopyörä on vanhempi keksintö kuin moni arvaisikaan. Kirjan kuvituksessa on valokuva, jossa hienosti pukeutunut naismatkustaja ajaa kuntopyörää Titanicin kuntosalilla vuonna 1912. Sittemmin paikallaan poljettavia pyöriä keksittiin käyttää myös muun muassa vedenpuhdistuslaitteina ja sähköntuottajana erilaisiin tarpeisiin. Tavaraa polkupyörillä kuljetetaan etenkin Aasian maissa aivan käsittämättömiä määriä ja erilaiset polkupyörätaksit ovat yleistyneet myös Suomen kesissä. Sähköpyörät ovat yleistyneet ja mahdollistaneet pitkät pyöräretket yhä uusille ryhmille. Mihin pyöräily vielä kehittyykään?
Maailmassa on tällä hetkellä kaksi kertaa niin paljon pyöriä kuin autoja, noin kaksi miljardia kappaletta. Ympäri maailman useampi ihminen liikkuu pyörällä kuin millään muulla kulkuvälineellä. Pyöräilyn historiaan perehtynyt Jody Rosen on yhdysvaltalainen kirjailija ja toimittaja sekä myös entinen polkupyörälähetti. Pyöräilyn lumo ja sen historia yhdistää historiaa, reportaasia, matkakuvauksia ja muistelmia tarjoten lukunautinnon niin tietokirjoista pitäville kuin historiasta kiinnostuneille. Ennen kaikkea Pyöräilyn lumo on myös rakkaudentunnustus polkupyörälle. Muhkean yli 400-sivuisen kirjan on kustantanut Aula & Co. Kirjan hinta on reilut 30 euroa.
Teija Loponen
Edellinen artikkeliAvatut kadunpinnat aiheuttavat harmia
Seuraava artikkeliMahtavia retkikohteita koko perheelle ihan lähellä