Koululaisten runorata kannustaa kuntoilemaan

Hietakummun-koulun-3B
Runon kirjoittamisen ja hyppyjen suunnittelun lisäksi projekti on opettanut Hietakummun 3B:lle digitaalisia taitoja. Kuva Pirjo Pihlajamaa

Alamalmilaisen Hietakummun ala-asteen 3B-luokkalaiset päättivät ilahduttaa koulun takaisella virkistysalueella ulkoilevia ihmisiä. Viime viikolla luokka sai valmiiksi hiekkateiden varteen kaikille avoimen runoreitin. Sen jälkeen oppilaat ovat kurkkineet ilahtuneina koulun ikkunoista, kun ovat nähneet runoja ja hyppyjä sisältävällä radalla kävijöitä.

– Nyt kun on ollut koronaa, ei ole päässyt harrastamaan tavalliseen tapaan. Siksi halusimme tuottaa ihmisille iloa ja saada heidät liikkumaan, oppilaat kertovat.

Luokan tekemiä runoja ja hyppyvinkkejä sisältävä reitti löytyy Filpuksen puiston ja Hietakummun koulun välistä. Hiekkatien varren kahdeksaan valopylvääseen on sidottu sateenkestävät kyltit, joista voi lukea oppilaiden riimittelyjä ja nostaa kuntoa kyltissä olevan hyppyohjeen mukaisesti.

Oppilaiden mukaan tekeminen on ollut aika työlästä, mutta hauskaa.

– Olemme etsineet runoihin aiheita täällä olevasta luonnosta, kertoo 3B:n oppilas Jouna.

– Tarkoitus oli tehdä runoja, jotka olisivat lyhyitä lukea, jatkaa Samira.

Jokaisesta hypystä on helppo ja vaativampi versio. Ne joiden mobiililaitteesta löytyy elektroninen QR-koodin lukija, voivat surffailla sivulle, jossa näytetään hyppyohjeet. Projektista on tehty myös esittelyvideo.

Jos ei voi jostain syystä hyppiä, voi keskittyä runoihin ja luonnon tarkkailuun.

– Kannustammekin silmäilemään pisteratamme ympäristöä – löydätkö sieltä niitä asioita, joista pisteiden runot ovat saaneet inspiraationsa, sanoo luokanopettaja Johanna Kivipelto.

Tehdyt runot osoittavat, että tässä 17 oppilaan luokassa on todellisia sanataitureita.

– Näinpä minä mäen, sen vieressä oli puu.

Puun latvassa oli käki. Käki näki kirkkaan kuun.

Kuu näki suun, suu näki puun, lausuu yksi tytöistä malliksi.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliAikalisä
Seuraava artikkeliPainavaa asiaa Malmin luonnosta