Umpitiemerkit harvenevat

Tilhikujalla sijaitseva umpitie-merkki ei sinne liikenneinsinöörin mukaan kuuluisi. Se poistuneekin jossain vaiheessa. KUVA TEIJA LOPONEN

Uudisraivaantiellä asuvat ovat toivoneet kadulleen umpitien merkkiä, koska sitä kautta yritetään toisinaan oikaista läheiselle urheilukentälle.  Edestakaisin ajelu aiheuttaa paitsi vaaraa tien varren lapsille, myös pölyhaittoja tien ollessa sorapintainen. Kaupunki ei merkkiin ole myöntymyt.

-Valitettavasti olen edelleen sitä mieltä, ettei umpitiemerkki sovi tähän kohtaan. Katu on selvästi rakenteeltaan sellainen, ettei se ohjaa sinne liikennettä vahingossa. Karttapalvelutkaan eivät sitä kautta ohjaa liikennettä. Noudatamme tässäkin umpitiemerkistä laadittua käyttöperiaatetta, kertoo liikenneinsinööri Juha Ruonala kaupungin Liikenne- ja katusuunnittelupalvelusta.
Umpitiemerkkejä löytyy Koillisen kaduilta useita. Näin ei kuitenkaan Ruonalan mukaan pitäisi olla.
-Uudisraivaajankujalla on merkki, joka ei näy meidän missään virallisessa päätöksessämme. En ole sitä kuitenkaan lähtenyt erikseen poistettavaksi vaatimaan. Se on todennäköisesti vanha merkki, joka on joku vanha jäännös tai muuten päätynyt sinne. Tilhikujalla ei myöskään sellaista pitäisi olla. Merkki on hyvin vanhan näköinen. Silloin tällöin vanhoja liikennemerkkejä saattaa jäädä maastoon, kun uusia suunnitelmia toteutetaan.

-Myöskään Takalantiellä ei ainakaan tulevaisuudessa pitäisi olla yhtäkään umpitie-merkkiä. Tein vajaa vuosi sitten liikenteenohjaussuunnitelman katusuunnittelun yhteydessä enkä esittänyt sinne ainuttakaan umpitiemerkkiä. Toivottavasti ne poistuvat toteutuksen yhteydessä. Nämäkin ovat todennäköisesti jonkinlaisia vanhoja jäänteitä, Ruonala kertoo toimituksen listaamista umpitie-merkeistä.

Liikenneinsinöörin mukaan umpitiemerkki on aika harvinainen nykyisissä liikenteenohjaussuunnitelmissa.

-Niille on tietyt käyttöperiaatteet olemassa. Jos periaatetta ei olisi, joutuisimme laittamaan merkit varsin monille kaduille, sillä katuverkosto on useilla alueilla varsin oksamainen. Periaateohjeen mukaan merkki ei sovellu mihinkään katuun, joista edellä oli puhetta, eikä niitä näy myöskään katujen voimassa olevilla liikenteenohjaussuunnitelmissakaan. Ne nykyiset merkit ovat todennäköisesti vanhoja jäänteitä katualueilla ja ne periaatteessa joutaisivat poistoon viimeistään silloin kun uutta suunnitelmaa toteutetaan kyseisten katujen kohdissa, Juha Ruonala toteaa.

Teija Loponen

 

Umpitiemerkin käyttöperiaatteet
Aluesuunnittelutoimisto 13.12.2007

  • Umpitiemerkkiä käytetään vain, mikäli umpikadulla esiintyy kohtuuttoman paljon harhaanajoja tai mikäli harhaanajon vaara on varsin ilmeinen. Tällainen tilanne saattaa ilmetä silloin, kun katu on aiemmin ollut läpiajettava tai kun opaskartta ja todellinen tilanne on keskenään ristiriidassa tai kun kokoojakadun liikenne ohjautuu umpikadulle eikä kadun päättyminen ole havaittavissa.

Ohjetta tarkistettiin 18.6.2009 seuraavasti:

  • Umpitiemerkki saattaa tulla kysymykseen myös silloin, kun umpikadun alkupäässä on runsaasti ulkopuolista liikennettä aiheuttavaa toimintaa eikä kadun päättyminen ole havaittavissa tai  un kokoojakatuyhteys on risteyksessä kääntyvä suunta eikä edellinen poikkikatu eroa mitoitukseltaan oleellisesti kyseisestä kokoojakadusta.
Edellinen artikkeliMalmin tornista 11
Seuraava artikkeliSampo Mäkelä tavoittelee tauluihinsa onnen tunnetta