Viikki ja Malmi yhä tärkeät lumenvastaanottopaikat

Kapeilla kaduilla jalkakäytävien auraus on helpompaa, mikäli pysäköinti sallitaan vain ajoradan toisessa reunassa. KUVA TEIJA LOPONEN

Vaikka viime talvi oli vähäluminen, eikä hankia vieläkään näy, on Helsinki kehittelemässä lumensulatuslaitosta keskustaan Eläintarhan nurkille. Viikin sulatusallas tulee silti jatkossakin olemaan tärkeä, koska lumikuormia ei ole järkeä ajaa ympäri kaupunkia.

-Aiemmat runsaslumiset talvet ovat osoittaneet, että jos lunta tupruaa kunnolla, eivät lumenvastaanottopaikat tahdo riittää. Etenkään kun niiden määrä on vähentynyt vuosi vuodelta rakentamisen johdosta, kertoo toimistopäällikkö Pekka Isoniemi rakennusvirastosta.
Rakennusviraston väki on käynyt tutustumassa Pietarin ja Oslon lumensulattamoihin.
-Pietarissa lumi sulatetaan puhdistamattomalla viemärivedellä, mikä tarkoittaa, että altaiden lähistöllä haisee pahalta. Meillähän Viikissä ja Kyläsaaressa on jo sulatusaltaat, mutta niiden vettä on käsitelty ja siten hajuhaitoilta vältytään.
Ennen lumenkaatopaikkoja oli kymmeniä, nyt enää kahdeksan.
Viikkiin kuskataan parhaimmillaan 44000 lumikuormaa, Malmin lentokentän kupeen lumenvastaanottopaikalle lunta voi kuskata 13000 autollista. Muutama talvena alue on täyttynyt lumesta ja jouduttu sulkemaan väliaikaisesti.
Koska lumenvastaanottopaikat aina vain vähenevät, aiotaan uimastadionin ja Vauhtitien väliin jäävään kallioon louhia lumensulatusallas. Sen lisäksi suunnitellaan lumensulatuslaitteita, jollaisia maailmalla on jo paljon käytössä ja joita Helsingissä on ollut testattavana.
-Tosin kyllähän täälläkin jo 1930-luvulla sulatettiin lunta kaminoiden avulla, tai kuumalla vedellä, Isoniemi tietää.

Talvikunnossapito esikaupunkialueilla eli Hakamäentie–Koskelantie-linjan pohjoispuolella on siirretty kokonaan kaupungin vastuulle. Kaupunki huolehtii sekä ajoratojen että jalkakäytävien talvihoidosta. Kiinteistön tehtävänä on kuitenkin tonttien sisäänajokohtien avaaminen lumen aurauksen jälkeen.
Kiinteistöille kuuluneista tehtävistä aiheutuvat kustannukset katetaan kiinteistöiltä perittävillä kunnossapitomaksuilla.
Osan talvikunnossapidosta kaupunki hoitaa itse, osa on kilpailutettu aliurakoitsijoille. Nyt kaupunki on kehittämässä urakan hallintojärjestelmää, Lassoa, johon jatkossa asukkaat voivat kommentoida kunnossapitoa ja viestit menevät heti kunnossapidosta vastaavien tiedoksi.

-Tämä nopeuttaisi huomattavasti tiedon kulkemista urakoitsijoille, eli asiat tulisivat nopeammin kuntoon, huomauttaa Isoniemi.
Talviaikaisia pysäköintijärjestelyjä on tänäkin talvena Tapaninvainiossa, Malmilla, Pukinmäessä ja Jakomäessä.
-Se tarkoittaa, että pysäköinti sallitaan vain vaikkapa ajoradan sillä reunalla, jossa ei jalkakäytävää ole. Näin jalkakäytävän auraus kapeilla kaduilla onnistuu paremmin.
Keskustassa aurauksen helpottamiseksi saatetaan sulkea kokonaisia katuja yöajaksi lumenpoistoa varten. Jos siis lunta tänä talvena tulee.

Teija Loponen