Malmin torilla tarjottiin neuvontaa ja soppaa

kelakahvila
Kelan palveluneuvojat jakoivat torilla neuvoja ja opastivat käyttämään Kelan sähköisiä palveluita. Timo Paavola vasemmalla. KUVA TEIJA LOPONEN

Kelan, sosiaalitoimen ja asukastalojen yhteinen pop-up-neuvontapiste Ylä-Malmin torilla viime keskiviikkona ilahdutti monia ohikulkijoita. Neuvontapisteestä sai paitsi soppaa, myös apua ja neuvoja moniin kysymyksiin.

Malmilla liikkuvia autettiin monissa Kelan tukiin sekä sosiaalipalveluihin liittyvissä kysymyksissä Kelan, sosiaalitoimen ja Asukastalojen yhteistoimin. Asukastalojen väki huolehti paitsi soppatykistä, myös kertoi mitä kaikkea apua asukastaloista voi löytää.

Kelan palveluneuvoja pyöri torialueella ja Malmintorin kauppakeskuksen aulassa yhteensä kolme kertomassa sähköisestä asioinnista ja vastailemassa kysymykseen. Päivän mittaan Kelan palveluneuvojat ehtivät keskustella noin 300 eri henkilön kanssa, joista lähes joka toiselle tehtiin saman tien eurooppalaisen sairaanhoitokortin tilaus. Sen voi helposti itsekin tilata osoitteessa Kela.fi.

-Meillä oli myös tablettitietokoneen kautta yhteys Kelan sähköisiin palveluihin, joten saatoimme heti joko auttaa jonkin asian selvittelyssä, tai näyttää laitteella, mistä tarvittava sähköinen lomake löytyy, kertoi ryhmäpäällikkö Timo Paavola Kela Malmin asiakaspalvelusta.

Palveluneuvojat ottivat itsekin aktiivisesti kontaktia ohikulkijoihin toivottaen heidät tervetulleeksi ilmaiselle sopalle.

-Todella mukava päivä, tällaisia työpäiviä voisi olla useamminkin, kiittelivät palveluneuvojat.

Kelalla oli mukana erilaisia esitteitä jaettavana printattua tietoa kaipaaville sekä lapsille heijastimia, tarroja ja Kela-Kerttu tehtäväkirjoja.

Pohjoisen asukastalot olivat yhteistyössä vahvasti mukana.

-Meiltä asukastaloilta saa käytännön apua Kelankin lomakkeiden täyttöön, skannaamme tarvittavia asiakirjoja ja niihin liittyvät kopiot saa meiltä maksutta, kertoi Satu Punju Pihlajamäen Lähiöasemalta.

Lähiöasemalla pyritään ehkäisemään digisyrjäytymistä ja asukastaloilta saakin maksutonta atk-opetusta halutessaan. Ja ellei omaa tietokonetta ole, voi asukastalojen koneita käyttää tarpeisiinsa.

-Meillä Pihlajamäessä panostetaan myös asukkaiden välisten sosiaalisten verkostojen luomiseen. Ja ihan käytännön apuun liittyy myös vaikkapa ompelukoneen käytön mahdollisuus, Punju listaa.

Asukastalot tekevät paljon yhteistyötä Kelan lisäksi sosiaalipuolen kanssa.

-Meillä Lähiöasemalla on aina keskiviikkoisin kello 13-16 paikalla sosiaaliohjaaja, jolta voi kysellä neuvoja.

Sosiaalitoimen edustaja oli torillakin mukana kertomassa muun muassa siitä, että toimeentulotukiasioiden siirryttyä Kelalle on sosiaalityöntekijöillä nyt paremmin aikaa keskustella asiakkaidensa kanssa.

Alueellisia palvelupisteitä on nyt avattu eri puolille Helsinkiä. Myös Ala-Malmin torin palvelupisteessä saa ilman ajanvarausta sosiaalineuvontaa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 9-12 ja tiistaisin ja torstaisin kello 12-15.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliKaupunki tarkastelee koko palveluverkon
Seuraava artikkeliErän karatejaos järjestää Finnish Open Cupin