Vanhemmat huolissaan Maatullin peruskoulun liikenteestä

Kämnerintien kääntöpaikalta jatkuu väylä koululle päin. Liikennemerkit sallivat koulun ja päiväkodin tonteille ajon Maatullinkujan yli. Ylityskohta on punakiveä. Kuva Teija Loponen

Maatullin uusi peruskoulu otetaan käyttöön heti koululaisten syysloman jälkeen. Monia vanhempia huolettaa jo se, että lasten tulevia kouluväyliä käyttävät todennäköisesti myös autot.

Kämnerintien kääntöpaikalta jatkuu esteetön väylä Maatullinkujan poikki Maatullin koululle huoltoajolle sallittua kevyen liikenteen väylää pitkin. Samoin koulun takana sijaitsevalle päiväkodille tullaan vanhempien mukaan Kämnerintieltä todennäköisesti ajamaan kevyenliikenteen väylää pitkin ja autot pysäköimään leikkipuiston portien vieressä sijaitsevalle levennykselle. Autojen kääntäminenkin tapahtuu silloin kevyen liikenteen väylällä, jota pitkin vastakkaisesta suunnasta koululle tullaan. Koulun tai päiväkodin tonttiin liittyen kouluun tai päiväkotiin tuoville vanhemmille ei ole varattu saattoliikenteen pysäköintiä. Kämnerintien kääntöpaikan vieressä on päivällä aikarajoitettuja pysäköintiruutuja, mutta ne ovat usein aamulla yöpysäköinnin jäljiltä vielä varattuja.

-Kevyenliikenteen väylillä ajo on muutenkin alueella lisääntynyt, sillä rakennustyömaan vuoksi ajoesteitä poistettiin ja liikennejärjestelyjä muutettu väliaikaisesti. Kevyenliikenteenväylillä on liikkunut myös päiväkoti Satulinnan saattoliikennettä, on alueella asuva äiti havainnut.

Suunnitelmassa on näkyvillä yksi sulkulaite Kimnaasipolulla rajoittamassa ajoa kevyenliikenteenväylälle. Avoimeksi jäävät Maatullinkuja sekä Pikku Prinssin ja uuden rakennuksen väliin jäävä uusi päällystetty väylä.
-Maatullin kouluun ja päiväkotiin tulee lapsia laajalta alueelta. Kämnerintie tulee olemaan osalle ”kiertotie”, joten todennäköisesti liikenne tulee suunnitelmasta poiketen kohdistumaan enemmän muun muassa Palovartijantielle, Käsityöläisentielle tai Moisiontielle.

Vanhempien mukaan Koillinen alue on helposti saavutettavissa junaradan varrelta, mutta muuten julkinen liikenne on kömpelöä ainakin poikittaisliikenteen osalta. Monelle työssäkäyvälle oma auto on siksi välttämätön työmatkoilla.
-Kaavamuutoksen yhteydessä käytiin vuoropuhelua pysäköintipaikkojen tarpeellisuudesta. Sen perusteella niitä ei nähty tarpeelliseksi järjestää henkilökunnalle. Alue on hyvin saavutettavissa joukkoliikenteen avulla, toteaa Pohjoisen liikennesuunnittelutiimin liikenneinsinööri Maarit Haverinen.

-Maatullinkuja on jalankululle ja pyöräilylle tarkoitettu raitti, jolla ei käytetä suojatiemerkintää, eikä näin myöskään haluta viestiä raitin käyttäjien olevan väistämisvelvollisia ajoliittymän suhteen. Kämnerintieltä Maatullinkujalle saavuttaessa pyritään rakenteellisilla ratkaisulla opastamaan erityisesti autoilijoita huomioimaan muut kulkijat. Hitaampaan ajoon ja muiden kulkijoiden huomioimiseksi rakenteellisia ratkaisuja ovat reunakiven ylitys, korotettu jalankulun ja pyöräilyn väylän ylitys, kapea huoltoliittymä koulun suuntaan sekä liikennemerkit, jotka varoittavat väistämisvelvollisuudesta ja risteävästä kaksisuuntaisesta pyörätiestä sekä kieltävät moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajon tontille lisäkilvet huomioiden, opastaa Haverinen.

Haverinen kertoo, että Kämnerintielle on suunniteltu lisää 15 minuutin aikarajoitettuja pysäköintipaikkoja päiväkodin ja koulun saattoa ajatellen, sekä kääntöpaikkana toimiva saattoympyrä, jossa ainoastaan pysähdytään jättämään kyydittävä pois kyydistä. -Kämnerintien päädyssä on 4 h aikarajoitettuja vieraspaikkoja. Kämnerintien päädystä kaakon suuntaan on kadun varteen tulossa lisää kolme pysäköintipaikkaa. Pysäköidyillä autoilla on todettu olevan ajonopeuksia hillitsevä vaikutus.
Kämnerintien päädyn pysäköintialue toimii myös päiväkodin saattopysäköintipaikkana, kävelymatkan pituudeksi puistoreittiä pitkin tulee noin 150 m. Etelästä tultaessa Moisiontielle voi pysäköidä mutkan jälkeiselle kadun osalle, kävelymatkaa kertyy noin 200 m. Koulun itäpuolella sijaitsevalle Kimnaasipolulle ajo on kielletty. Se on merkitty moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkillä, jossa on huoltoajo sallittu -lisäkilpi. Tieliikennelain mukaan huoltoajo päiväkotiin on sallittu, kun yhdellä henkilöllä on valvottavana useampi kuin yksi alle 7-vuotias lapsi.

Liikenneturvallisuutta on pyritty parantamaan kieltämällä autoilu kävely- ja pyöräilypainotteisella alueella. Kimnaasipolku koulun itäpuolella oli aiemmin pihakatua, jolla autolla ajo oli sallittu. Kimnaasipolku suljetaan puomilla ja muutetaan kävelylle ja pyöräilylle varatuksi alueen osaksi, jolla vain huoltoajo on sallittu. Pohjoisen suunnasta huoltoajo on puomista huolimatta mahdollista infran huoltotoimenpiteitä varten sekä muutaman kerran vuodessa tapahtuvaa koulun teknisen työn huoltokuljetusta varten. Haverinen kertoo, että Liikennesuunnittelu tekee jatkossakin yhteistyötä koulun kanssa, mikäli koulun kautta tulee huolta liikenneturvallisuuteen liittyen.

Teija Loponen
Edellinen artikkeliUutta Koillista
Seuraava artikkeliNeljä kultaa ja pronssia