Vantaanjoen ylitykseen muutos

Pohjoisbaanaa rakennetaan Koillisessa alkuun Savelaan Oulunkylän suunnasta ulottuvaksi. Kuvassa Ratavallintien osuutta. Savelasta baana liittyy Vantaanjoen varren nykyisiin kevyen liikenteen väyliin. Havainnekuva Helsingin kaupunki

Pohjoisbaanalle on tehty Käpylän asemalta Oulunkyläntietä Jokiniementielle ja edelleen Ratavallinpolulle, Tulvaniittyyn ja Savelanpuistoon pyörätie- ja puistosuunnitelmat. Suunnitelma poikkeaa Pohjoisbaanan yleissuunnitelmasta Vantaanjoen ylityksen osalta.

Suunniteltua uutta baanasiltaa ei voitu sijoittaa pääradan sillan viereen ratasillan vinopaalujen vuoksi. Ratkaisuksi on nyt esitetty uuden sillan rakentamista nykyisen jalankulku- ja pyörätiesillan paikalle. Pohjoisbaanan tavoitteena on parantaa nykyistä jalkakäytävä-pyörätietä osaksi leveämpää ja tasokkaampaa baanaverkkoa, jotta pyöräliikenteen määrän kasvulle olisi edellytykset. Suurin osa yhteyden pyöräilijöistä on työmatkalaisia. Yhteyttä käytetään paljon myös vapaa-ajan matkoihin harrastuspyöräilyn reittinä ja myös ostosmatkoihin Pasilaan ja keskustaan. Jalankululle yhteyden merkitys on suuri ulkoilu- ja virkistysmielessä, mutta myös kulku juna-asemille tapahtuu reitin kautta.

Uusi silta tulee olemaan sivunäkymältään kaareva. Havainnekuva Helsingin kaupunki

Pohjoisbaana sijaitsee tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä, jossa linjaus rajautuu itäpuolelta Tulvaniityn puistoon ja Savelanpuistoon. Pohjoisbaanan länsipuolella sijaitsee päärata. Pohjoisbaana sijoittuu osin asemakaavassa rautatiealueeksi määritellylle alueelle ja osin Tulvaniityn ja Savelanpuiston puistoalueille. Pohjoisbaanalla pyörätien leveys on 3,50 metriä ja jalkakäytävän leveys 2,00 metriä. Vantaanjoen sillalla jalkakäytävä levenee 3,60 metriin, jotta sillalla oleskelu on mahdollista. Pyörätie ja jalkakäytävä erotellaan toisistaan noppakiviraidalla ja sillalla maaliviivalla. Tällä pyritään lisäämään jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta ja sujuvuutta.

Vantaanjoen molemmin puolin Pohjoisbaana liittyy nykyisiin puistokäytäviin. Suunnitelmassa esitetty Pohjoisbaanan pyöräväylän pituus on noin 330 m. Toimintojen sijoittelussa on otettu huomioon alueella kasvava puusto ja liito-oravan joensuuntainen reitti puuston säilyttämisellä ja uusilla puuistutuksilla. Mahdolliset vieraslajiesiintymät huomioidaan jatkosuunnittelussa. Vantaanjoenrantaan, lähelle Ratavallinpolkua tehdään kivituhkapintainen levähdyspaikka, jonka yhteyteen tulee penkkejä, pöytä, pyörätelineitä ja roska-astia.

Vantaanjoen ylittäväksi sillaksi on suunniteltu yksiaukkoinen teräksinen langerpalkkisilta puukaarella. Sillan jännemitta on 57,6 m ja kokonaispituus 63,6 m. Sillan käyttöleveys on 7,9 m. Rakentamisen yhteydessä Tulvaniityn-Savelanpuiston alueelta joudutaan poistamaan yli 15 cm halkaisijaltaan olevia puita noin 55. Uusia puita istutetaan 47.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliToiveita
Seuraava artikkeliErä Karaten nuorilla kisatuomisina mitaleja