Pihlajamäen ala-asteen koulu 60 vuotta
Pihlajamäen ala-asteen koulu juhlii 60-vuotista olemassaoloaan. Avointen ovien päivässä oli juhlan ohella muun muassa nelosluokkalaisten teemapajat, joissa harjoiteltiin 60-luvun koulutaitoja. –H-kirjain oli aika vaikea vanhalla kaunokirjoituksella, havaitsi Markus.
Menneisiin vuosiin uppuduttiin kuitenkin muun muassa koulun neljän nelosluokan teemapäivässä, jossa suoritettiin ”vanhan ajan” tehtäviä. Yhtenä teemana oli kaunokirjoitus, siihen oli malliksi otettu vuonna 1986 käytössä ollut kaunokirjoitus.
Toisessa luokassa esillä oli kaksi asetelmaa, joista kaikkien piti piirtää toinen. Ensin hahmoteltiin lyijykynällä astian muoto, kaarevilla viivoilla saatiin kannu näyttämään kolmiulotteiselta ja sitten vielä tuli piirtää astioihin osuvat varjot. Käden ja silmän yhteistyö oli aiemmassa kouluopetuksessa tärkeää, mutta viime vuosikymmeninä kuvaamataidon tuntien määrä on yhä vain vähentynyt. Silti tuloksena oli hienoja töitä. Alisa kertoi siskonsa olevan taiteilija ja neuvoneen häntäkin piirtämisessä, sen seurauksena asetelma onnistuikin hienosti.
Muissa teemapäivän pajoissa opeteltiin vanhoilla välineillä matematiikkaa ja kuultiin vanhoja tarinoita. Neljäsluokkalaiset oli sekoitettu eri luokista koostuviin ryhmiin, kuten koululla usein muutenkin toimitaan. Sekin lisää toistensa tuntemista ja sitä kautta yhteisöllisyyden tuntua. Myös opettajista tiimityö on antoisaa niin tehtävien suunnittelun kuin toteutuksenkin kannalta. Tätä toimintatapaa on toteutettu jo useat vuodet. Koulusta on tullut vuosi vuodelta kansainvälisempi ja kielitietoinen opetus on tarpeen. Nyt jo noin 40 prosentilla oppilaista kuuluu S2-ryhmään.
-Itse olen ollut tässä koulussa kymmenen vuotta ja viihtynyt todella hyvin. Juuri tämä yhteisöllisyys ja Pihliksen henki saavat kaikki viihtymään. Nyt koulussamme on 415 oppilasta, mutta ekaluokkalaisia tulee peräti 90, joten joukkomme kasvaa 450:een, kertoo apulaisrehtori Miia Myllymäki.
Häntä ilahduttaa, että osaava ja sitoutunut henkilöstö on innostunut yhdessä tekemisestä. Aikuisista heijastuva viihtyminen ja hyvä olo kun heijastuu myös lapsiin. Mylllymäki kiittelee lisäksi kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja luokkatoimikuntia, jotka toimivat esimerkiksi luokkaretkien mahdollistamiseksi.
Juhlasalissa rehtori Kaija Karppinen kertoi vieraille hieman koulun historiasta. Arkkitehti Lauri Silvennoisen suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1965 ja kävi läpi perusteellisen peruskorjauksen kymmenen vuotta sitten.
Teija Loponen