Epätasa-arvoa
Kaksi todellisuutta Malmilta samalta päivältä. Pyöräilijöille aurataan, harjataan ja suolataan pahimpien lumimyrskyjenkin aikaan ”kesäkelit”. Tavalliset malmilaiset saavat taasen rämpiä lumisilla ja loskaisilla kävelyteillä.
Esimerkiksi Malmin Novan ja kirjaston välinen kävely-yhteys on tänä talvena ollut hyvin usein melkoinen vesi/jää/lumiallas. Eikö edes hurjempien lumimyräköiden aikaan auraus- ja harjauskalustoa olisi mahdollista siirtää näihin kävelijöiden kannalta pahimpiin paikkoihin ja pyöräilijät voisivat turvautua HSL:n laadukkaisiin kuljetuspalveluihin.
Heikki V

Kuva Vahis

kuvastakin näkee, että Koillis-Helsingin tehostetun talvikunnossapidon väylät eivät ole pyöräteitä, vaan yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä. Nämä väylät tarjoavat siis esteettömiä liikkumismahdollisuuksia myös lumisella tai liukkaalla säällä. Olen itsekin hyödyntänyt näitä väyliä suunnatessani kävelylenkille lastenvaunujen kanssa, sillä niiden kunnossapitoon voi luottaa.
On tärkeää, että lihasvoimin liikkumista, oli se sitten jalan tai pyörällä tapahtuvaa, mahdollistetaan riittävällä talvikunnossapidolla. Heikki V:n mainostama joukkoliikenne on tärkeää, mutta sekä ympäristön että ihmisen oman terveyden vuoksi olisi liikkua mahdollisimman suuri osa matkoistamme jalan tai pyörällä. Tehostetut talvikunnossapidon väylät tarjoavat mahdollisuuden sekä työmatkaliikenteeseen polkupyörällä että vapaa-ajan liikkumiseen – talvikelistä riippumatta.
Simo Tolvanen