Pihlajamäen ala-asteen kolmasluokkalaiset saivat joulun alla Pihlajamäkeen sijoittuvia seikkailukirjoja. Kirjoista oli kertomassa niiden kirjoittaja, Pihlajamäessä asunut Ulla Welin.
Opetushallitus on kutsunut toimijoita toteuttamaan Lukutaito-ohjelmaa. Kyse on Kansallisesta lukutaitostrategiasta 2023, jossa tavoitteena on kaikenikäisten lukutaidon edistäminen Suomessa. Koillis-Helsingissä toimiva Lions Club Malmittaret päätti lähteä toteuttamaan tuota ohjelmaa. Sen ensimmäinen vaihe oli lahjoittaa ala-asteelle sopivaa luettavaa. Klubiin kuuluu myös kirjailija Ulla Welin, jonka Pihlajamäkeen sijoittuvat nuorten seikkailukirjat todettiin juuri oivallisiksi innostamaan kolmasluokkalaisia lukemaan.
Opettajat kertoivat, että Pihlajamäen ala-asteella luetaan hyvin paljon. Nämä kirjat annetaan ensin yhdelle luokalle ja sitten kierrätetään seuraaville. Niiden ympärille voidaan myös järjestää lukupiirejä luokissa tai pienryhmissä.
-Toisessa vaiheessa tulisimme mielellämme tänne pitämään oppitunnin, jolla keskustelisimme oppilaiden kanssa siitä, mitä he pitivät kirjasta, mitä siitä jäi erityisesti mieleen ja mitä uutta he oppivat sen lukemalla, kertoi malmittarien jäsen, kirjallisuuden opettaja Sirpa Kivilaakso.
Kirjan kannen nähtyään yksi poika hihkaisi, että minähän olen jo lukenut tuon, onko sille jatkoa?
-No onhan sille, Kolmikko ja linnoituksen salaisuus on saanut jatkoksi kirjan, jossa kolmikko paljastaa piparivarkaat, paljasti Ulla Welin. Hänellä on jo sarjan kolmaskin osa työn alla.
-Hei minä olen käynyt tuolla linnoituksessa, tiesi toinen poika kertoa.
Lahjoituksessa yhtenä ajatuksena olikin se, että kun kirjassa on paljon lapsille tuttuja paikkoja Pihlajamäestä, niin ne houkuttelevat tutustumaan kirjaan.
-Toinen kiva asia kirjassa on kuvitus. Harri Istvan Mäki on tehnyt sarjakuvatyyppiset hahmot seikkailemaan kirjan jokaiselle sivulle, esitteli Sirpa Kivilaakso.
Oppilailta tuli roppakaupalla kirjaan liittyviä kysymyksiä ja lisäksi myös ehdotuksia Welinin seuraavien teosten sisällykseksi.
Mielikuvitusta riitti jännien juonien ehdottamiseen ja sitäkin lukeminen nimenomaan lisää. Oppilaat arvelivat lukemisen opettavan myös uusia sanoja, kehittävän ajattelua sekä tuottavan hyviä arvosanoja ja hyvän työpaikan.
Abdulmuqeet kertoi olevansa tosi kova lukemaan.
-Opin lukemaan joskus 6-7-vuotiaana ja tykkään etenkin seikkailukirjoista. Kirjoja en ole koskaan lahjaksi saanut, mutta käyn tosi usein kirjastossa. Ihan itsekseni, kertoi Abdulmuqeet. Hänestä on mukavaa, että koulussakin luetaan paljon ja voi lainata kirjoja.
-Viimeksi luin koulusssa Risto Räppääjän. Sekin oli kiva kirja. Niin ja ollaan me kerran käyty luokan kanssa Viikin kirjastossa.
Aiden sanoi, ettei lue yhtä paljon kuin Abdulmuqeet, mutta tykkää etenkin dinosauruksista kertovista kirjoista.
-Kaikki maailman dinosaurukset oli tosi hyvä kirja, hän kertoo. Aiden ei sarjakuvista oikein välitä, eikä Abdulmuqeetkaan niitä enää nykyään lue.
-Kiva kun saatiin koululle uusia kirjoja, pojat iloitsivat.