Hyväksytyssä Ylä-Malmintorin katusuunnitelmassa tavoitteena on parantaa toria nykyistä viihtyisämmäksi, vehreämmäksi ja turvallisemmaksi sekä tuoda torille lisää erityyppisiä käyttäjäryhmiä.
Torimyynnin, leikin ja oleskelun mahdollisuuksia monipuolistetaan ja valaistusta kehitetään ja vastaavasti luvatonta autolla ajoa estetään ja huoltoajoa ohjataan rakenteilla. Lähes koko torialue uusitaan pinnoitteiden osalta ja toimintoja sekä kulkuyhteyksiä jäsennellään uudelleen. Malmintorin kauppakeskuksen edessä oleva nykyinen torialueen kiveys säilytetään, samoin nykyinen vesiallas. Katuvihreää lisätään merkittävästi istuttamalla torille pensaita, perennoja, sipulikukkia sekä lehti- ja havupuita. Nykyiset puut säilytetään, ja niistä huonokuntoisimmat uusitaan.
Torille sijoitetaan penkkejä, roska-astioita, pyörätelineitä, kaupunkipyöräasema, pienmyyntipöytiä, tapahtumasähköpollareita, valaistusta ja odotuskatos saattoliikenteen tarpeisiin. Torikojuille, liikkuvalle torimyynnille, leikille ja ravintoloiden terasseille on varattu alueet. Ajoneuvoliikenteelle varattu alue päällystetään nupukiveyksellä ja muu tori maatiilellä. Ajoneuvoliikenne kulkee jatkossakin torille Malmin raitin ja Torikadun kautta. Torin etelälaidalla sallitaan tontille ajo sekä lastaus-, huolto- ja saattoliikenne ja eteläpäähän sijoitetaan kääntöpaikka. Ajoneuvoliikenteelle sallittu alue rajataan luiskatulla reunatuella ja muilla kiinteillä rakenteilla. Jalankulku ja pyöräily on sallittu koko Ylä-Malmin torin alueella.
Suunnitelmaan tuli yksi muistutus, jossa muun muassa todetaan, että liikuntavammaisten pääsy kauppakeskuksen eteen takseilla ja sähköisillä kulkuvälineillä on turvattava ja samoin huolto- ja tavaraliikennettä torille ei saa estää. Vastauksessa todetaan, että Kauppakeskus Malmintorin liikuntarajoitteisten saattoliikenne on alun perinkin suunniteltu kauppakeskuksen kaakkoispuolelta, Malmin kauppatietä pitkin. Kauppakeskuksen edessä katoksen alla on saattopaikka. Reitti on kuitenkin vähällä käytöllä muun muassa painavan oven takia. Olisikin hyvä, jos kauppakeskus voisi asentaa kohtaan liukuoven, jotta reitti saataisiin toimivammaksi. Torille ja sitä ympäröiviin kauppaliikkeisiin liikuntarajoitteiset pääsevät torin etelälaitaan varattua huolto- ja saattoliikennereittiä pitkin. Kääntöpaikan sijainti on reilun 30 metrin päässä kauppakeskuksen pääovista ja kääntöpaikan viereen tulee odottelukatos penkkeineen.
Huolto- ja tavaraliikenne hoidetaan jatkossa nykyiseen tapaan toriin nähden takakautta niihin liikkeisiin, joihin se on mahdollista ja kauppakeskuksen huoltotunnelin kautta niissä liikkeissä, joissa tämä yhteys on. Liikkeisiin, joissa ei ole takaovea, tavarat tuodaan torin puolelta katusuunnitelmassa osoitettua huolto- ja saattoreittiä pitkin. Jotta tavaroiden kuljetus hoituisi sujuvasti, huoltoreitin ja muunkin torialueen pinnoite on valittu sileäksi. Huoltoreitin päähän suunnitellaan kohdat, joista pääsee työntämään tavaroita ilman tasoeroa. Huoltoreitti on enimmillään vajaan 30 m päässä liikkeistä. Suurin osa liikkeistä voidaan huoltaa lähempää tai suoraan takakautta.
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 1,92 miljoonaa euroa. Torin vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 31 500 euroa, mikä on 6 000 euroa enemmän kuin nykyisin. Torin rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa syksystä 2025 alkaen. Teija Loponen