Ennen ja nyt

Valotaidetta Ala-Malmilla

Nykyhetki on tärkeää, mutta niin on mennyt ja tulevakin. Taaksepäin katsellessa varsin merkittäviä asioita tapahtui syyskuussa 80 vuotta sitten. Silloin yli kolme vuotta kestänyt jatkosota päättyi, aselepo astui voimaan 4. syyskuuta, ja välirauhansopimus allekirjoitettiin 19.9.1944. Moni odottaa, milloinka samaan päästään Ukrainassa, koska siellä sota loppuu ja rauha sekä jälleenrakentaminen alkaa. Ukrainalaispakolaisia asuu täällä Koillisessakin ja vaikka moni lapsi on jo oppinut suomea päiväkodissa tai koulussa ja vanhemmat kenties löytäneet töitä, on kotiinpaluu varmasti monella toiveena.

Juuri nyt puhutaan paljon säästöistä, työttömyys on korkealla ja mieliala monilla alhaalla talousvaikeuksien vuoksi. Kulttuuri on yksi asia, josta leikataan varoja. Silti kulttuuri eri muodoissaan antaa monelle tärkeää sisältöä ja iloa. On upeaa, että lapsetkin pääsevät tekemään julkisesti esitettävää taidetta. Näin tapahtuu Reflektor Malmi -valotaidetapahtumassa, joka nähdään Ala-Malmilla 19.-22.9. Pimeän tullen heijastetaan Postitalon seinään sadan lapsen tekemät taideteokset suurkuvaprojisointina. Se on kannustava elämys pienille taiteilijoille. Kuvat katseltuaan voi jatkaa seurakunnan Varustamolle katsomaan neonvaloherhiläisiä ja Granlundin pääkonttorille tutkimaan energian eri olomuotoja.

Lapsissa on tulevaisuus. Jokainen lapsi ansaitsee todelliset oppimisen mahdollisuudet koulussa ja turvallisen lapsuuden. Kiusatuksi tuleminen voi pilata tulevaisuuden ja viedä oppimisen ilon ja jopa elämänhalun. Toinen ikävä kokemus etenkin nuorilla tytöillä on seksuaalinen häirintä, johon myös aikuiset syyllistyvät. Valtakunnallisen Kouluterveyskyselyn tulokset osoittavat, että lapsiin ja nuoriin kohdistuva seksuaalinen häirintä on yhä vain yleistynyt. Se häiritsee nuoren normaalia kehitystä ja vie turvallisuuden tunteen.

Työhuoneeni avoimesta ikkunasta kuulen vastapäisen malmilaiskoulun pihalta kuuluvia ääniä. Lasten iloista naurua ja rytmikästä kannustusta jonkin pelin yhteydessä. Yhtä hienoa on kuulla, kun opettaja pihalla kannustaa ja kehuu hienoa onnistumista tai erinomaista yrittämistä. Kannustaminen ja kehuminen vievät pitkälle ja lisäävät intoa onnistua. Niitä kannattaa harrastaa matalalla kynnyksellä.
Kannustaminen ja kehuminen antavat lapsille intoa tekemiseen.

Edellinen artikkeliBambi sai hulppeat juhlat
Seuraava artikkeliMiljoonan euron sisäilmaremontti Suutarinkylän peruskouluun