Vaikuttaako sisäilma oppimiseen ja muistiin?

Kankarepuiston peruskoulun oppilaiden toivotaan osallistuvan tutkimukseen, josta saadun tutkimustiedon avulla koululaisten hyvinvointia voidaan lisätä. Kuva Teija Loponen

Jakomäen Kankarepuiston koulu on mukana tutkimusessa, jossa Oulun yliopisto tutkii koulujen sisäilman laadun yhteyttä terveyteen, oppimiseen, muistiin ja keskittymiseen. Tutkimuksella yritetään löytää ratkaisuja lasten sairastuvuuden vähentämiseksi ja hyvinvoinnin parantamiseksi.

Oulun yliopiston Ympäristöterveyden ja keuhkosairauksien tutkimuskeskuksen mittavassa Kouluympäristö ja terveys (InChildHealth) -tutkimuksessa mukana ovat Aalto -yliopiston Rakennustekniikan laitoksen tutkimusryhmä sekä Helsingin Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ja Ilmatieteen laitos.

Tutkimus on osa Euroopan Unionin rahoittamaa laajempaa kansainvälistä tutkimusohjelmaa. Tutkimuksessa selvitetään kouluympäristön sisäilman laadun vaikutusta lasten hengitystieinfektioiden esiintymiseen, hengitystie-, silmä-, iho- ja yleisoireisiin sekä astmaan. Lisäksi tutkitaan miten sisäilma vaikuttaa lasten oppimiseen, muistiin ja keskittymiseen.

Tavoitteena on löytää ja tarjota käytännön ratkaisuja, joilla oppimisolosuhteita voidaan kehittää niin, että ne vähentävät sairastavuutta sekä edistävät kouluviihtyvyyttä ja oppimiskykyä.
Tutkimukseen kutsutaan reilut 4000 1.–6.-luokkalaista lasta kymmenestä eri Helsingin peruskoulusta, Koillisesta mukana on Kankarepuiston peruskoulu. Tutkimus toteutetaan alkaneen kouluvuoden aikana. Ainutlaatuisen laajassa tutkimushankkeessa selvitetään koulujen sisäilman fysikaalisia, kemiallisia ja mikrobiologisia olosuhteita ja niissä tapahtuvia muutoksia.

Lasten terveyteen liittyvää aineistoa kerätään monipuolisesti kyselylomakkeiden, rekisteritietojen, nenätikkunäytteiden ja uloshengityksen huippuvirtaus (PEF) mittausten avulla.

-Kotona tehtävien PEF-mittausten tuloksia verrataan viitearvoihin, jotka kertovat lapsen astman hallinnasta ja siinä mahdollisesti tapahtuvista muutoksista. Mittaukset toteutetaan muutaman viikon jaksoina. Mikäli mittaustulokset ovat erilaiset viikonloppujen ja/tai muiden lomakausien kuin koulupäivien aikana, niin tästä voidaan vetää johtopäätöksiä, kertoo dosentti Timo Hugg Oulun yliopistosta.

Oppimisen, muistin ja keskittymiskyvyn selvittämiseksi osa lapsista kutsutaan kognitiivisiin testeihin.

-Tässä vaiheessa emme vielä osaa ottaa kantaa tuloksiin. Se kuitenkin tiedetään, että esimerkiksi riittämätön ilmanvaihto ja korkea hiilidioksidipitoisuus sisäilmassa voivat olla yhteydessä oppimisvaikeuksiin ja keskittymiskykyyn. Tämän tarkasteleminen on varsin uutta koulujen kohdalla, Hugg toteaa.
Henkilökohtaisen ilmansaastealtistuksen selvittämisen ohella myös koulun lähiympäristön keskeiset päästö- ja melulähteet kartoitetaan. Halutessaan lapsi voi osallistua tutkimukseen, jossa lapsi kuljettaa mukanaan elinympäristön ilmanlaatua mittaavaa laitetta.

Tutkimuksen kyselyt täytetään sähköisesti tietokoneella tai mobiililaitteella REDCap-sovellusta käyttäen. Vastaukset tallentuvat Oulun yliopiston tietoturvalliselle palvelimelle. Koulut ja vanhemmat saavat tietoa oman koulurakennuksen sisäilmaolosuhteista ja niiden mahdollisesta yhteydestä lasten sairastavuuteen, poissaoloihin, oppimiseen ja yleiseen hyvinvointiin. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään koulujen sisäilman laatua parantavissa ja lasten hyvinvointia lisäävissä toimenpiteissä.

Tutkimukseen aktiivisesti osallistuneiden kesken arvotaan koko tutkimuksen ajan Finnkinon elokuvalippuja ja Linnanmäen rannekkeita.
Teija Loponen
Edellinen artikkeliHetkessä kertyi lähes 4000 nimeä Haltialan puolesta
Seuraava artikkeliVielä ehtii mattopyykille