Koulujen läheisyydessä tarvitaan varovaisuutta liikenteessä

Tarja Matikka ja Reetta-Kaisa Lehtinen seuraavat koululaisten kadunylitystä. Kuva Teija Loponen

Ylinopeuksia, keltaisissa liiveissä seisovien ihmisten herättämiä äkkijarrutuksia sekä myös iloisia vilkutuksia ja peukutuksia. Suojatiepäivystystä kouluvuoden alkaessa tekevät Reetta-Kaisa Lehtinen ja Tarja Matikka ovat vuosien varrella huomanneet, että osa autoilijoista huomio koululaiset, osa ei suojateistä piittaa.

Maatullin oppilaat käyvät kolmatta vuotta Suuntimotielle rakennetussa väistötilakoulussa. Ensimmäisenä vuonna koululle johtava Suuntimotien suojatie oli vielä kuoppa kadussa, viime vuonnakin koulun risteyksessä oli työmaata ja jälleen nyt koulujen alkaessa pieniä lapsia on vaikea nähdä suojatien lähellä olevan työmaa-aidan takaa.

-Vähän täytyy ihmetellä, että aina koulujen alkaessa tässä jotain työmaata on käynnissä. Kun autoja tulee monesta suunnasta ja on työmaa-aitoja, niin sekä autoilijoiden, että jalankulkijoiden täytyy olla moneen suuntaan valppaina. Koululta on toivottu, että lapsia ei autoilla sinne tuotaisi, mutta koko ajanhan tuossa noita autoja pyörähtää, huomioi Reetta-Kaisa Lehtinen.

Koulun pihasta lähtiessä on huono näkyvyys Tapulin suunnasta tuleviin autoihin, joten katse kiinnittyy helpommin sinne, kun suojatielle.
-Aika monta läheltä piti -tilannetta tässä on nähty, etenkin silloin kun Suuntimotietä ajetaan ylinopeutta. Koulun kohdalla on 30 km/h rajoitus, mutta sitä eivät todellakaan kaikki noudata, lisää Tarja Matikka. Viime vuonna poliisi oli paikalla sakottamassa ylinopeutta ajavia koulun aloituspäivinä ja se saattoi tänä vuonna hivenen vauhtijalkaa keventää. Myös viime perjantaina poliisi oli hetken aikaa paikalla.
Koulunsa aloittava Nelli ja isä Sami Parvela taluttivat pyörät suojatien yli.
Kuva Teija Loponen

Reetta-Kaisa Lehtinen on toiminut Puistolan MLL:n suojatiepäivystyksessä jo tasan 10 vuotta, Tarja Matikka vuoden vähemmän.

-Selvästi paremmin tämä koulun läheisyys nyt huomioidaan kuin ensimmäisinä vuosina. Silti parantamisen varaa on nopeuksien suhteen. Ja oppilaille tekisi mieli huomauttaa, että kännykkää tuijotellen ei pidä katua ylittää, Matikka huomauttaa.
Lokakuussa Maatullin oppilaat todennäköisesti pääsevät Maatullin uudisrakennukseen Tapulikaupungin puolelle.
-Silloin todella toivon, että Tapulikaupungintien painonappivalot olisivat jo taas kunnossa. Nyt ne eivät ole, tietää Lehtinen.
Molemmat naiset ovat harmikseen todistaneet, että valojen toimiessakaan niistä eivät kaikki piittaa, vaan jotkut ajavat törkeästi päin punaisia koululaisten nenän edestä.
-Me todella toivomme, että autoilijat jaksaisivat huomioida paremmin lapset ja nuoret liikenteessä. Huono liikennekäyttäytyminen antaa myös huonoa esimerkkiä lapsille.

Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöjen suojateille. Viidesosalla ylinopeutta on yli 11 km/h. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan liikenteen alkuvuosi näyttää turvallisuuden osalta huonontuneen.

-Erityisen murheellista on se, että tieliikenteessä on menehtynyt poikkeuksellisen paljon alle 15-vuotiaita lapsia. Viime vuonna tuo luku vain yksi, kun nyt menehtyneitä lapsia on jo kuusi, toteaa Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen.
Liikennesääntöjen noudattamattomuudessa ei yleensä ole kyse siitä, etteikö sääntöjä tunnettaisi, vaan silkka piittaamattomuus.
Teija Loponen
Edellinen artikkeliMyrkkykeisoa uimarannoilla
Seuraava artikkeliTakapakkien jälkeen seurasi voittokierros