Finnair 100

DC 3 Malmin lentoasemalla. Kuva Teija Loponen
Finnair 100
Nyt lennetty on vuosia – takana jo sata, vaan muistatko,
kun ekaks nousi Aeron Junkers Bergflik siis? Katiskalta kohottiin suksin siivin Tallinnaan pilotti ja mekatsu ja 4 vipiä. Lentokenttää nähty ei, vaan meri heidät ilmaan vei!
Sitten vuonna 36, käyttöön saatiin Malmi uus, DC-3 sotkan lailla finaalille laskeutui. Pyörät pyöri kunnon kenttää, mukaan mahtui somat emot, viihteet uudet, hymyhuulet.
Olympiavuosi 52, tuplasi kisojen kunniaks; matkaajat, rahdit ja reitit. Kentäksi vaihdettiin Seutula-Vantaa, koneiksi Convair ja nimeksi Finnair.
Pian oli lähellä Pariisin taivas, Lontoon sumu ja Moskovan valot. Caravelle se suhisten Eurooppaa halkoi, Kaunotar ilmaan, ah palaatko milloin?
DC-8:lla Amerikka aukes, vauhti vain kiihtyi, itäkin laukes. DC-10:llä Tokioon asti, Pohjoisnavan yli Siperiaan – suora lasti.
90-luku toi uudet tuulet; MD-11 ja lentävät Muumit. Taxit ja gourmee – palvelut uudet. Finnairin valtit on turva ja täsmä, Boeingin siivin saa lentää nyt tässä.
2000-luku ja uudet koneet – Airbusit ja Emput ja uudet temput. Nyt bussilla lennellään itää ja länttä. Vaan Aasiasta saapuu se suurin virta – valtti on meillä: lyhin ja suorin silta! Lumi, luonto ja revontuli-ilta!
2020-luvun talous koki nousut ja laskut, henkilöstö tuli ja meni – vaan 350 Airbusin siivet uudisti lentämisen mukavuudet ja helppouden. Vaan korona kuritti, sota jumitti mutta Finnair kesti! Nyt on 100 siivessä ja mittarissa _ Onnitella saa cha cha cha!
Sirpa Kivilaakso
Tapanila
Finnair ex-purseri
Edellinen artikkeliHistoria koukutti Tero Tuomiston
Seuraava artikkeliVarpustien alussa vaaratilanne