Finnair 100
Nyt lennetty on vuosia – takana jo sata, vaan muistatko,
kun ekaks nousi Aeron Junkers Bergflik siis? Katiskalta kohottiin suksin siivin Tallinnaan pilotti ja mekatsu ja 4 vipiä. Lentokenttää nähty ei, vaan meri heidät ilmaan vei!
Sitten vuonna 36, käyttöön saatiin Malmi uus, DC-3 sotkan lailla finaalille laskeutui. Pyörät pyöri kunnon kenttää, mukaan mahtui somat emot, viihteet uudet, hymyhuulet.
kun ekaks nousi Aeron Junkers Bergflik siis? Katiskalta kohottiin suksin siivin Tallinnaan pilotti ja mekatsu ja 4 vipiä. Lentokenttää nähty ei, vaan meri heidät ilmaan vei!
Sitten vuonna 36, käyttöön saatiin Malmi uus, DC-3 sotkan lailla finaalille laskeutui. Pyörät pyöri kunnon kenttää, mukaan mahtui somat emot, viihteet uudet, hymyhuulet.
Olympiavuosi 52, tuplasi kisojen kunniaks; matkaajat, rahdit ja reitit. Kentäksi vaihdettiin Seutula-Vantaa, koneiksi Convair ja nimeksi Finnair.
Pian oli lähellä Pariisin taivas, Lontoon sumu ja Moskovan valot. Caravelle se suhisten Eurooppaa halkoi, Kaunotar ilmaan, ah palaatko milloin?
DC-8:lla Amerikka aukes, vauhti vain kiihtyi, itäkin laukes. DC-10:llä Tokioon asti, Pohjoisnavan yli Siperiaan – suora lasti.
Pian oli lähellä Pariisin taivas, Lontoon sumu ja Moskovan valot. Caravelle se suhisten Eurooppaa halkoi, Kaunotar ilmaan, ah palaatko milloin?
DC-8:lla Amerikka aukes, vauhti vain kiihtyi, itäkin laukes. DC-10:llä Tokioon asti, Pohjoisnavan yli Siperiaan – suora lasti.
90-luku toi uudet tuulet; MD-11 ja lentävät Muumit. Taxit ja gourmee – palvelut uudet. Finnairin valtit on turva ja täsmä, Boeingin siivin saa lentää nyt tässä.
2000-luku ja uudet koneet – Airbusit ja Emput ja uudet temput. Nyt bussilla lennellään itää ja länttä. Vaan Aasiasta saapuu se suurin virta – valtti on meillä: lyhin ja suorin silta! Lumi, luonto ja revontuli-ilta!
2000-luku ja uudet koneet – Airbusit ja Emput ja uudet temput. Nyt bussilla lennellään itää ja länttä. Vaan Aasiasta saapuu se suurin virta – valtti on meillä: lyhin ja suorin silta! Lumi, luonto ja revontuli-ilta!
2020-luvun talous koki nousut ja laskut, henkilöstö tuli ja meni – vaan 350 Airbusin siivet uudisti lentämisen mukavuudet ja helppouden. Vaan korona kuritti, sota jumitti mutta Finnair kesti! Nyt on 100 siivessä ja mittarissa _ Onnitella saa cha cha cha!
Sirpa Kivilaakso
Tapanila
Finnair ex-purseri