Luontoelämys ja kulttuurimaisema Puistola-Seuran taidenäyttelyn yleisön suosikit
Eeva Sjöbergin Sateen jälkeen nousi yleisön suosikiksi.
Puistola-Seuran taidenäyttelyn katsojilla oli marraskuun loppuun saakka mahdollisuus äänestää suosikkiteoksiaan. Suosituimmaksi teokseksi osoittautui Eva Sjöbergin öljyvärimaalaus, herkkä usvainen maisema Sateen jälkeen. Vain muutaman äänen päähän tästä jäi Helmut Grzemban seesteisen kaunis vesiväri-/akryylivärimaalaus Peltomaisema.
Sekä Eeva että Helmut ovat puistolalaisille tuttuja jo usean vuosikymmenen ajalta sekä Puistola-Seuran vuotuisista taidenäyttelyistä että myös yksityisnäyttelyistään kirjastoissa. Helmut on tunnettu myös pitkäaikaisena Puistolan Alueoppaan kansikuva-akvarellien maalarina.
Eeva Sjöberg kertoi taulun Sateen jälkeen taustasta: -Olen maalta lähtöisin ja luonto on minulle ollut aina voimaannuttava tekijä. Vuonna 2021 valmistauduin viettämään 20- vuotistaiteilijajuhlaani ja elettiin koronan kourissa jo toista vuotta. Paljon paineita kasautui. Näin jossain lehdessä kirjoituksen metsän ja yleensä luonnon vaikutuksesta ihmiseen. Tämä työni on osa minun voimanlähdettäni. Maavärit ja luonnon syksyinen kauneus! Nenässä melkein voin aistia sateen raikkauden ja tuntea auringon lämmön iholla. Kyllä siinä koronakin unohtui ja mieli rauhoittui. Olen elänyt monasti tämän tunnelman niin puistossa kuin Sipoonkorvessakin. -Korona ja maailman levottomuudet sotineen unohtuvat hetkeksi, kun maalaan tai katselen luonnon kauneutta jopa tässä puistossa livenä tai kuvaa katsellen. Meillä on uskomattoman kaunis ja vihreä pääkaupunki. Eevaan ja hänen teoksiinsa voi lähemmin tutustua verkossa Eeva Sjöberg taidetta -sivustolla www.eevasjoberg.yhdistysavain.fi.
Helmut puolestaan kuvaili Peltomaisema -teoksen syntyprosessia näin: -90-luvulla maalasin ensin öljyväreillä, mutta sittemmin löysin uudestaan kouluajoilta tutut vesivärit. Akvarelli on edelleen minulle sopivin työtapa. Nykyään maalaan usein akryyliväreillä. Ne kuivuvat nopeasti, mutta värisävyjä ja maalaustapa on melkein kuin öljyväreillä. Värit voivat olla peittäviäkin. Olen jo pitkään käynyt maalauskursseilla Malmi-talossa. Siellä oppii uusia maalaustapoja ja -tekniikoita. Tämän taulun aihe oli muistaakseni vastavärit, esim. punainen-vihreä tai sininen-keltainen. Olin joskus aiemminkin tehnyt taulun tällä tekniikalla eli taittelemalla kostean akvarellipaperiarkin. Sen jälkeen täytin taitekohtien välisiä pintoja hyvin nopeasti eri väreillä, kun samalla tuli ajatus ‘taivas – pelto – metsä’. Niin kauan kuin pohja on kostea, paperipintaa voi hyvin sävyttää pehmeästi lisäväreillä. Taitekohdat vetävät enemmän väriaineita, siis tummenevat. Lisäsin vielä puita ja heiniä, ja lopuksi valkoista roisketta kukiksi. Vaikka pidän lopputuloksesta, en olisi tehnyt tätä kuvaa oma-aloitteisesti. Se oli jonkinlainen ‘koulutehtävä’. Näyttelyn katsojien arvosana tälle tehtävälle oli varauksettomasti kiitettävä.
Kaikkien suosikkiteoksensa määräaikaan mennessä ilmoittaneiden kesken arvottiin kaksi Tikkurilan BioGrandin elokuvalippua. Puistolan kirjastossa 4.12. 2022 suoritetussa arvonnassa onnettaren avustajana toimi Sami Marttinen ja onnekas voittaja oli Niina Nurkkanen. Vaikka suosikkiteoksen äänestysaika on päättynyt, Puistola-Seuran taidenäyttely jatkuu verkossa. Sitä pääsee katsomaan sekä pdf-versiona että videona osoitteesta kaupnginosat.fi/puistola/. LI
Helmut Grzemban Peltomaisema nousi vahvaksi kakkoseksi yleisön suosikeissa.