
Malmilainen Erkki Pohjanheimo on tuttu nimi televisiosta. Pohjanheimon nimi on näkynyt Ylen ohjelmissa niin kameramiehenä, ohjaajana, tuottajana kuin toimitus- ja ohjelmapäällikkönäkin ja erityisesti hänet muistetaan Eurovision laulukilpailuista.
Pohjanheimo on saanut valmiiksi muistelmansa, muhkean kirjan, jossa kertoo monipuolisista töistään. Onnistumisia riitti, mutta myös pettymyksiä. Ensimmäinen jonkinasteinen koettelemus oli päättää jatkaako laulajanuraa, vai keskittyykö televisioalalle. Jo Musiikki-Fazerin listoilla ollessaan Pohjanheimo ehti tutustua moniin nimekkäisiin esiintyjiin ja kirja viliseekin tuttuja nimiä Reijo Taipaleesta Repe Helismaahan ja tuottajista Nacke Johanssoniin ja Toivo Kärkeen. Kun oman bändin ja myöhemmin Weneskosken yhtyeen keikkoja oli usein samaan aikaan kuin hänen olisi pitänyt toimia kameramiehenä tai tv-toimittajana, oli valinta pakko tehdä kahden uran välillä. -En ole valintaani katunut. Ja nykyään taas laulan, tyttäreni Pauliina on laulunopettaja ja hän on vuosikymmenet huolehtinut ääneni huollosta, Pohjanheimo paljastaa.
Pohjanheimo on saanut valmiiksi muistelmansa, muhkean kirjan, jossa kertoo monipuolisista töistään. Onnistumisia riitti, mutta myös pettymyksiä. Ensimmäinen jonkinasteinen koettelemus oli päättää jatkaako laulajanuraa, vai keskittyykö televisioalalle. Jo Musiikki-Fazerin listoilla ollessaan Pohjanheimo ehti tutustua moniin nimekkäisiin esiintyjiin ja kirja viliseekin tuttuja nimiä Reijo Taipaleesta Repe Helismaahan ja tuottajista Nacke Johanssoniin ja Toivo Kärkeen. Kun oman bändin ja myöhemmin Weneskosken yhtyeen keikkoja oli usein samaan aikaan kuin hänen olisi pitänyt toimia kameramiehenä tai tv-toimittajana, oli valinta pakko tehdä kahden uran välillä. -En ole valintaani katunut. Ja nykyään taas laulan, tyttäreni Pauliina on laulunopettaja ja hän on vuosikymmenet huolehtinut ääneni huollosta, Pohjanheimo paljastaa.
-Ylessä tykkäsin olla, enimmäkseen. Viimeisinä vuosina siitä alkoi tulla rasittavaa, kun kaikki koko ajan muuttui, uudet johtajat halusivat aina myllertää kaiken. Astrid Gartzin piti saada säästöjä aikaan ja hän ehdotti meille tuottajille kahden vuoden virkavapautta ja omien tuotantoyhtiöiden perustamista. Ei suoranaisesti luvannut ostaa tuotantoja, mutta kyllähän niitä sitten sain sinne kaupaksi useampiakin, Nelosen puolelle myös. Oli sekin siitä mukavaa aikaa, että taas sai tehdä mitä halusi, Pohjanheimo muistelee. Oman tuotantoyhtiön yleisön mieleisiä ohjelmia olivat muun muassa Lasten sairaala -sarja sekä Tosi tarina -jutut, joiden päähenkilöistä hänellä riittää mielenkiintoisia juttuja kerrottavaksi. Pohjanheimon Sunny Notes tuotti myös useita pidettyjä musiikkiohjelmia. -Nykyään esimerkiksi jazzia ja kansanmusiikkia kuulee Ylellä ihan turhan vähän, mies kuittaa.
Ylen alkuvuosina toiminta oli vielä varsin vapaata ja ohjelmille ei laskettu budjetteja. Ideat saivat pursuta ja etenkin musiikkiohjelmien tekeminen oli antoisaa. Suuritöisimpinä niistä Erkki mainitsee kaksi kansanoopperaa, Karannut Hevonen ja Pietarin miilu, joiden pohjana olivat Suomen kansan vanhat runot. Ne olivat lähteinä myös suosittussa ohjelmasarjassa Omat jutut, jota hän teki yhdessä Seppo Seppälän kanssa. Pohjanheimolla riittää mielenkiintoisia tarinoita neuvoustoliittolaista kansanperinnettä esitelleistä ohjelmista, joita hän hän kävi tekemässä paikan päällä. -Kaikki ei aina suinkaan sujunut kuten oli suunniteltu, eikä kaikkia aiottuja henkilöitä päästy haastattelemaan, mutta hyviä ohjelmia niistä silti tuli. Mukana Suomesta oli muun muassa kameramiehiä ja tekniikkaa, kun aina ei tiennyt kohdepaikan varustustasoa. Ulkomaankeikkoja riitti enemmänkin, muun muassa Indonesiassa. Samaten hän on jäänyt kansan mieliin kymmenistä Euroviisuista, jotka hän ohjasi ja muutaman kerran toimi myös selostajana.
Pohjanheimo pääsi aikanaan tekemään Ylen kaikkien aikojen ensimmäisen värillisen ohjelmavideon, se oli oikeastaan vain yksi laulu, Pepe Willbergin esittämä Merimies. Samaten hän ohjasi ja tuotti Ylen ensimmäisen väritv-sarjan, Pop Storyn. Tekniikka kehittyi hurjasti vuosikymmenten aikana ja asioita opeteltiin enimmäkseen kantapään kautta. Nauha pyörii ja kamera käy – matkani levytysstudiosta tv-ohjaamoon sisältää lukuisia mielenkiintoisia tarinoita ohjelmien teosta Suomen kamaralla ja ulkomailla. Nykyään Pohjanheimon aika kuluu pääasiassa Radio- ja televisiotoimittajien liiton senioreiden Vanhoissa ketuissa, joiden juhlia hän järjestää. Kun tilaisuuksissa kaivataan musiikkia, tarttuu Pohjanheimo usein itse mikkiin. Jatko-osaa hän ei tuoreelle muistelmateokselleen lupaa, vaikka vaimo totesikin, että sieltähän puuttuu vaikka mitä! Aurinko Kustannuksen julkaisemaa Erkki Pohjanheimon reilusti yli 300-sivuista kirjaa voi tilata kirjakaupoista, hinta on noin 30-35 euroa. Teija Loponen

Kuva Mervi Pohjanheimo