Raide-Jokerin linjan ensimmäisen alueen koeajot Roihupellon varikolta Oulunkylän asemalle valmistuivat aikataulussa. Nyt varaudutaankin pikaraitiotie 550:n liikennöinnin alkamiseen jo syksyllä 2023, ehkä jopa kesällä, eikä vasta vuoden 2024 alusta.
Marraskuussa tehdyt pikaraitiotien käyttöönottotestit ja koeajot ensimmäisellä reippaan kuuden kilometrin matkalla on tehty. Moni onkin nähnyt pikaratikoita koeajoilla lenkkeillessään Vantaanjoen varrella. Tehdyt koeajot ovat sisältäneet muun muassa vaihteenohjaus- ja liikennevalojärjestelmien testaamista sekä liikennöintiä eri olosuhteissa ja eri nopeuksilla. Nyt joulukuun alusta alkaen koeajoja jatketaan Oulunkylästä Hämeenlinnanväylälle ulottuvalla matkalla, jonka jälkeen ne jatkuvat alueittain eteenpäin kohti läntistä päätepysäkkiä Keilaniemessä. Suunnitelmien mukaan koeajot saataisiin valmiiksi kesäkuussa 2023.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n pikaraitiotie 550:lle tilaamat ensimmäiset Artic X54 -vaunut ovat nekin saapuneet suunnitellusti. Kaksi ensimmäistä vaunua on toimintakunnossa ja kolmaskin saapunut. Liikennöinnin käynnistymisen edellytyksinä on käyttöönottotestien ja koeajojen sujuminen suunnitelmien mukaisesti sekä vaunutoimitusten eteneminen siten, että kaikki matkustajaliikenteen aloittamiseen vaadittavat 16 vaunua olisi toimitettu ensi syksyyn mennessä. Kuljettajien rekrytoinnit pikaraitiotie 550:lle käynnistyvät joulukuussa 2022. HSL valmistautuu liikennöinnin aikaistumiseen budjetoimalla aloittamisen kustannuksia jo ensi vuodelle.
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja, jonka pituus on noin 25 km. Siitä noin 16 km sijoittuu Helsinkiin ja 9 km Espooseen. Raideyhteys korvaa runkobussilinjan 550, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja, eikä se pysty pysty vastaamaan kasvavaan matkustajamäärään. Raide-Jokerin radalla eli tulevalla pikaraitotie 550-linjalla liikennöi 29 uutta Artic XL pikaratikkaa, joka on kahteen suuntaan ajettava ja ovet sijaitsevat molemmilla sivulla. 34 metriä pitkää ratikkaa on mahdollista pidentää vielä noin kymmenellä metrillä. Vaunu on esteetön eli portaita ei ole ja lattia on samalla tasolla pysäkkilaiturien kanssa.
Pikaratikan matkanopeuden on tarkoitus olla keskimäärin noin 25 kilometriä tunnissa mukaan laskien pysäkeillä pysähtymiset. Matka joutuu siis huomattavasti nopeammin kuin kantakaupungin ratikassa, jossa matkataan keskimäärin 14–15 kilometrin tuntinopeudella. Pikaratikka kulkee pääosin omalla kaistallaan erillään muusta liikenteestä, jolloin esimerkiksi ruuhkat eivät hidasta ratikan kulkua.
Bussit eivät voi palata Maaherrantielle rakennustöiden valmistumisen ja pikaraitiotien liikennöinnin välisenäkään aikana. Koko Maaherrantien osuus raitiotiestä on sepeli- tai nurmiraidetta, jonka päällä ei voi ajaa autoilla. Maaherrantie muutetaan joukkoliikennekaduksi, joka on jatkossa ainoastaan pikaraitiotieliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytössä. Teija Loponen
Marraskuussa tehdyt pikaraitiotien käyttöönottotestit ja koeajot ensimmäisellä reippaan kuuden kilometrin matkalla on tehty. Moni onkin nähnyt pikaratikoita koeajoilla lenkkeillessään Vantaanjoen varrella. Tehdyt koeajot ovat sisältäneet muun muassa vaihteenohjaus- ja liikennevalojärjestelmien testaamista sekä liikennöintiä eri olosuhteissa ja eri nopeuksilla. Nyt joulukuun alusta alkaen koeajoja jatketaan Oulunkylästä Hämeenlinnanväylälle ulottuvalla matkalla, jonka jälkeen ne jatkuvat alueittain eteenpäin kohti läntistä päätepysäkkiä Keilaniemessä. Suunnitelmien mukaan koeajot saataisiin valmiiksi kesäkuussa 2023.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n pikaraitiotie 550:lle tilaamat ensimmäiset Artic X54 -vaunut ovat nekin saapuneet suunnitellusti. Kaksi ensimmäistä vaunua on toimintakunnossa ja kolmaskin saapunut. Liikennöinnin käynnistymisen edellytyksinä on käyttöönottotestien ja koeajojen sujuminen suunnitelmien mukaisesti sekä vaunutoimitusten eteneminen siten, että kaikki matkustajaliikenteen aloittamiseen vaadittavat 16 vaunua olisi toimitettu ensi syksyyn mennessä. Kuljettajien rekrytoinnit pikaraitiotie 550:lle käynnistyvät joulukuussa 2022. HSL valmistautuu liikennöinnin aikaistumiseen budjetoimalla aloittamisen kustannuksia jo ensi vuodelle.
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja, jonka pituus on noin 25 km. Siitä noin 16 km sijoittuu Helsinkiin ja 9 km Espooseen. Raideyhteys korvaa runkobussilinjan 550, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja, eikä se pysty pysty vastaamaan kasvavaan matkustajamäärään. Raide-Jokerin radalla eli tulevalla pikaraitotie 550-linjalla liikennöi 29 uutta Artic XL pikaratikkaa, joka on kahteen suuntaan ajettava ja ovet sijaitsevat molemmilla sivulla. 34 metriä pitkää ratikkaa on mahdollista pidentää vielä noin kymmenellä metrillä. Vaunu on esteetön eli portaita ei ole ja lattia on samalla tasolla pysäkkilaiturien kanssa.
Pikaratikan matkanopeuden on tarkoitus olla keskimäärin noin 25 kilometriä tunnissa mukaan laskien pysäkeillä pysähtymiset. Matka joutuu siis huomattavasti nopeammin kuin kantakaupungin ratikassa, jossa matkataan keskimäärin 14–15 kilometrin tuntinopeudella. Pikaratikka kulkee pääosin omalla kaistallaan erillään muusta liikenteestä, jolloin esimerkiksi ruuhkat eivät hidasta ratikan kulkua.
Bussit eivät voi palata Maaherrantielle rakennustöiden valmistumisen ja pikaraitiotien liikennöinnin välisenäkään aikana. Koko Maaherrantien osuus raitiotiestä on sepeli- tai nurmiraidetta, jonka päällä ei voi ajaa autoilla. Maaherrantie muutetaan joukkoliikennekaduksi, joka on jatkossa ainoastaan pikaraitiotieliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytössä. Teija Loponen