Koillinen tutuksi pyöräillen – Pukinmäki-Malmi

Kotiseutupyöräreitit esittelevät eri kaupunginosien historiaa, luonto- ja kulttuurinähtävyyksiä sekä tekevät tutuksi kaupungin eri alueiden ominaispiirteitä. Kotiseutupyöräilykarttoja on laadittu koko Helsingin alueelta yhteensä 29 kappaletta, joista kuusi Koillisesta.

Kotiseutupyöräreittien nähtävyydet ja pituudet on merkitty karttoihin, matkat vaihtelevat 10:stä 30:een kilometriin. Reittien kiertoon kannattaa varata aikaa tunnista kokonaiseen päivään. Välillä kehotetaan nousemaan pyörän päältä ja tekemään pieni kävelykierros kohteessa. Koska reitit on suunniteltu kymmenisen vuotta sitten, on osa nähtävyyskohteista ehtinyt jo hävitä ja joitain raittejakaan ei ole enää entisellä paikallaan.

Esittelemme Koillisen kotiseutupyöräreitit heinäkuun aikana kotisivuillamme.

Tämä 18 kilometrin lenkki tekee keskiaikaisen Malmin kyläkunnan tutummaksi. Kyläkuntaan kuuluivat Pukinmäki, Sonaby malm ja Stensböle eli Kivikko. 

Kierros lähtee Pukinmäen kartanolta, joka sai rälssiarvon eli verovapauden ratsupalveluvelvoitetta vastaan vuonna 1435. Pukinmäessä alkoivat junat pysähtyä 1800-luvun lopulla ja Suomen ensimmäinen rautatiesilta Vantaanjoen ylitykseen valmistui 1862.

Seuraavilla pysähdyspisteillä nähdään muun muassa Sinimetsä, jossa kasvaa pähkinäpuita ja metsäruusua. 1900-luvun asumista edustavat Mikael Soinisentie 10 ja Lustokuja 6-8. Lustokujan läheltä löytyy Pukinmäen korkein kohta, joka on 34 metriä merenpinnasta.

Närepuistossa on jäänteitä ensimmäisen maailmansodan linnoitusvalleja.

Pukinmäestä siirrytään Malmin sairaalan rakennusten ohi Malmin kirkolle ja ruotsinkielistä nuorisoseurantalo Solhemia ihastelemaan, rakennus on vuodelta 1913.

Malmilla käydään katsomassa myös entistä Elannon kauppaa sekä Malmin vanhaa asemarakennusta vuodelta 1933. Kohteina ovat myös Malmitalo, Ormusmäki, Longinoja ja Malmin lentokenttä, joka vihittiin käyttöön 1938.

Myös Malmin hautausmaa, Starens Haga – ja Pehrsin tilat katsastetaan, samoin Filpuksen ja Strömsin tilat. Malmilla on säilynyt useita kartanoiden päärakennuksia.

Reitti päättyy Pukinmäkeen, jossa ihastellaan vielä muutamia 1900-luvun alun asuinrakennuksia.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliViikissä rakentaminen jatkuu pitkään
Seuraava artikkeliViheralueiden väheneminen huolestustuttaa kaupunkilaisia