
Parhaillaan suunnittelijoiden pöydillä on useampia Koilliseen liittyviä katusuunnitelmia.
Vielä varsin alkutekijöissä on Pohjois-Baana Käpylän aseman ja Vantaan rajan välille. Sen yleissuunnitelman laatiminen on parhaillaan käynnissä, hanke käsittää noin yhdeksän kilometriä korkeatasoista pyöräliikenteen baanayhteyttä. Tavoitteena on tehdä pyöräliikenteestä houkuttelevampaa entistä pidemmillä matkoilla ja myös parantaa reitin turvallisuutta.
Yleissuunnitelma on alkanut 2021 syksyllä ja valmistuu kesään 2022 mennessä, luonnos tulee kaupunkilaisten kommentoitavaksi huhtikuussa.
Tarkempi katu- ja rakentamissuunnitelma tehdään jaksoittain ja baanan rakentaminen kytkeytyy osin maankäytön muutoksiin, jotka siis voivat vaikuttaa lopulliseen rakentamissuunnitelmaan.
Pihlajamäessä Meripihkatiellä levennetään jalkakäytävää ja muutetaan pyöräilyjärjestelyjä.
Uuden ostoskeskuksen rakentaminen vanhan puretun rakennuksen paikalle on jo käynnissä. Jotta Meripihkatie voidaan pitää käyttökunnossa ostoskeskuksen rakentamisen yhteydessä ja ihmiset pääsevät vanhaan ja tulevaan ostoskeskukseen, tullaan katurakentamista tarvitsemaan jo ennen lopullisten katusuunnitelmien valmistumista. Katusuunnitelmat ovat menossa kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäviksi, mutta ennen päätöksiä tullaan välttämättömimmät katurakentamiset aloittamaan jo todennäköisesti tämän vuoden lopussa.
Rakentamishankkeista on lähdössä toteutukseen Kiertotähdenkujan rakentaminen, Maatullinkujan länsipää sekä Katariina Saksilaisen kadun rakentaminen.
Asukkaiden toivomaa kiertoliittymää Suuntimotien ja Tapulikaupungintien risteykseen ei näillä näkymin ole tiedossa, sillä kiertoliittymä ei mahdu olemassaolevaan katutilaan. Sen rakentaminen vaatisi maankäytön muutossuunnittelua.
Teija Loponen