Autot hankien saartamana

Mitä tehdä, kun auto on syvällä hangen sisällä? Kuva Teija Loponen.

Lumikinokset ovat paikoitellen haudanneet alleen autoja, joita niiden omistajat eivät ole syystä tai toisesta käyneet kaivamassa esiin. Lumeen hautautuneet autot ovat ongelma katujen puhtaanapidolle, mutta myös kadun varren asukkaille. Tien varressa aurausvallin takana nököttävät autot kaventavat talvisäillä muutenkin kapeita katuja entisestään.

Miten pysäköinninvalvonta suhtautuu pitkäaikaispysäköintiin talvella, kun autot ovat selvästi seisseet pitkään ja hautautuneet lumeen ja pysäköintikieltoa tai aikarajoituksia ei ole?

-Yksittäiset ajoneuvot, jotka eivät ole tosiasiallisesti liikennekäytössä, esimerkiksi kuukausia katsastamattomat ja joissa verot ja vakuutukset ovat maksamatta, voidaan siirtää ajoneuvojen siirtokeskuksen varastoon Tattarisuolle Pysäköinninvalvonnan toimesta. Näihin ajoneuvoihin laitetaan ajoneuvokohtainen siirtokehotus, ja ajoneuvo voidaan siirtää kahden vuorokauden kuluttua siirtokehotuksen asettamisesta, kertoo siirtopäällikkö Pekka Holopainen Kaupunkiympäristön toimialalta.

Kadun varressa saattaa olla myös käytössä olevia autoja, joita ei vain ole lumen alta ehditty kaivaa esiin. Nämäkin voivat haitata aurausta.  

-Jos ajoneuvot haittaavat kadun kunnossa- ja puhtaanapitoa, voidaan niille suorittaa lähi- tai varastosiirto. Käytännössä liikennekelpoisille ajoneuvoille pyritään tekemään aina lähisiirto, varastosiirto tehdään vain tapauksissa, joissa laillista lähisiirtopaikkaa ei löydy, selventää Holopainen.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapito suoritetaan  yleensä koko katuosuutta koskevilla siirtokehotuksilla.

Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleisten  alueiden kunnossapitoyksikkö vastaa katujen kunnossapidon urakkatilauksista. Koillis Helsingissä urakoitsijana toimivat Helsingin kaupungin liikelaitos Stara ja Alltime Oy. Talvikunnossapidon takia joudutaan tekemään noin kymmenentuhatta lähisiirtoa vuodessa.

Jos ajoneuvo joudutaan siirtämään ajoneuvojen siirtokeskuksen varastoon Tattarisuolle virheellisen pysäköinnin takia, siirto maksaa normaalina työaikana klo 7-16 vähintään 177 euroa tai 213 euroa riippuen siitä joudutaanko ajoneuvon siirrossa käyttämään apulaitteita kuten vaikkapa apupyöriä. Kello 16:ta jälkeen siirto maksaa joko 277 euroa tai 313 euroa.

Kunnossa- puhtaanapidon takia tehdystä lähisiirrosta joutuu maksamaan normaalina työaikana klo 7-16, 91 tai 123 euroa ja tämän jälkeen tulee iltalisä 26 euroa kelio 22.00 asti, valaisee Pekka Holopainen siirtojen kustannuksia.

Teija Loponen

Auto pois hangesta

Autoliitto neuvoo, miten saada auto pois aurausvallien takaa:

-Jos auton ja ajoradan välissä on aurausvalli, kaiva siihen auton mentävä aukko sekä urat auton kaikkien renkaiden eteen.

-Mikäli auto on pohjaa myöten kiinni hangessa, pyri lapioimaan lunta pois myös auton alta mahdollisimman paljon.

-Jos lapioinnista ei ole apua, tai lapiointivälineitä ei ole saatavilla, saattaa auton heijaamisesta olla apua. Eli aja autolla eteenpäin niin pitkälle kuin se etenee ja sen jälkeen peruuta taaksepäin ja toista tätä heijaamisliikettä useamman kerra, jotta auton liikkumiselle syntyy reilummin tilaa.

-Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa voi auton vetävä pää liukua yllättäen sivusuunnassa, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Jos tuntuu, että auton vetoluistonesto tappaa vedon heijatessa liian aikaisin, voi luistoneston kytkeä hetkellisesti pois kojelaudassa olevasta nappulasta.

-Jumiin jääminen on oikeastaan lähes ainoita tilanteita, jolloin näin kannattaa toimia. Kun auto on saatu irti hangesta, on luistonesto muistettava kytkeä takaisin päälle. Monessa autossa vetoluistoneston pois kytkeminen poistaa myös ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta, muistuttaa Vesalainen.

TL

Edellinen artikkeliMiehet pisteiden makuun, naisilla kivikkoisempaa
Seuraava artikkeliMaatullin koulun suunnittelu jatkuu. Uudisrakennus laajenee kaavamuutoksella