Suutarinkylän peruskoulun piha sai väriä

Suutarinkylän peruskoulun alakoulu sai pihamaalleen pitkälonkeroisen mustekalan oppilaiden maalaamana. Kuva Helsingin kaupunki

Suutarinkylän peruskoulun oppilaiden koulumatka muuttui turvallisemmaksi ja piha-alue viihtyisämmäksi uudessa pilotissa. Samalla oppilaita on innostettu liikkumaan aiempaa enemmän muun muassa parantamalla pyörätelineitä.

Koulujen piha-alueiden viihtyisyyden lisäämisessä vetäjänä toimi kuvanveistäjä ja kädentaitoaktivisti Maria Mastola. Hänen ohjauksessaan alakoulun pihan asvaltti ja sitä reunustava seinämä

alkoivat elää oppilaiden maalauksissa. Teemana oli mustekalan puutarha.

Alakouluikäiset viihtyvät koulun pihalla myös viikonloppuisin. Asvaltille piirretyt mustekalojen lonkerot muuttuvat tuolloin reiteiksi, joilla tasapainoillaan polkupyörien kanssa.

Mastola ohjasi myös yläkoulun oppilaita oman ympäristönsä haltuunotossa maalausten avulla. Hän määritteli etukäteen kaaos -teeman ja esitteli oppilaille maalaustekniikat, kuten vesi-ilmapallotekniikan. Koululaiset saivat työstää omaa suhdettaan kaaokseen annetun aiheen ja action painting -tekniikan pohjalta.

Maalatulla kiviaidalla näkyy muun muassa turvaa tuovia asioita. Yksi oppilaista maalasi puun oksan ja sen päälle Maija Poppasen hahmon. Satuhahmo edustaa lapsuutta, mikä puolestaan edustaa turvaa.

Suutarinkylän peruskoulu on mukana Partnership for Cities -yhteistyössä, jossa lähiympäristöä on parannettu ammattilaisten sekä oppilaiden ideoiden inspiroimina.

Oppilaat ovat olleet mukana suunnittelemassa koulualuettaan paitsi viihtyisämmäksi, myös aiempaa turvallisemmaksi. Aluksi he havainnoivat, mitkä kohdat kaipaavat muutosta tai kohennusta. Sen jälkeen pohdittiin, miten muutosta saisi aikaan. Lopulta alkusyksystä oli vuorossa toteutus. Sen myötä Töyrynummentie muuttui pihakaduksi ja sen viihtyisyyttä lisättiin Parkly-yrityksen puisin isutus- ja istuskelumodulein. Näitä keitaita on nyt myös koulujen pihoilla.

Ympäristönkohentamishankkeessa ovat olleet mukana kaupungin liikenne- ja maisemasuunnittelun ammattilaiset. Toteutusta varten tehtiin kaupungin ohjauksessa ympäristösuunnitelma.

Kantavana teemana Suutarinkylässä on ollut turvallinen ja aktiivinen koulumatka. Toimenpiteitä suunniteltaessa on kuunneltu niin oppilaita, koulun henkilökuntaa kuin myös oppilaiden vanhempia.

Suutarinkylän peruskoulun hanke liittyy vahvasti kestävän liikkumisen ja etenkin kävelyn ja pyöräliikenteen kehittämiseen. Rahoitusta siihen on saatu myös kaupungin liikenne- ja katusuunnittelun budjetista. Pilotista on tarkoitus koota kokemukset yhteen ja pohtia, voisiko sen aikana saatuja ideoita laajentaa muihinkin kouluihin.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliPauliina Turunen nauttii työstään nuorten parissa – Kouluvalmentaja auttaa nuoria
Seuraava artikkeliVanhaa vai uutta