Höpsönä koirista

Koirat ovat taitavia nappaamaan pallon suuhunsa. Kuva Mirka Nokka

Aurinko helottaa täydeltä taivaalta Pihlajamäen ala-asteen oppilaista koostuvan ryhmän kerääntyessä koulun pihalle. Alkamassa on Iloa eläimestä -harrastus ja tällä kertaa mukana on lasten lisäksi kaksi koiraa, Randy ja Tupuna. Yksi keppihevonenkin on karauttanut mukaan.

Pihlajamäen eläinkerho on osa harrastamisen Suomen malli -hankkeen pilottivaihetta ja mukaan on ilmoittautunut eläimistä kiinnostuneita 3.-6.-luokkalaisia. Ohjaajana toimii Suvi HNNKY:stä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman harrastamisen Suomen mallin päätavoite on lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen. Tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Malli pyritään juurruttamaan pysyväksi toimintatavaksi kunnissa.

-Koillis-Helsingistä pilottivaiheessa on mukana Pihlajamäen ala-asteen lisäksi Pukinmäenkaaren ja Latokartanon peruskoulut, sekä Hietakummun ja Tapanilan ala-asteen koulut. Oppilaat ovat saaneet toivoa kouluihin mieluisia harrastuksia. Harrastukset ovat maksuttomia ja toteutuvat koulupäivän jälkeen ennen klo 17 koulun tiloissa, valaisee Harrastamisen Suomen malli Helsingissä projektikoordinaattori Mirka Nokka kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.   

-Koillis-Helsingin harrastusryhmissä voi harrastaa tänä keväänä ruoan valmistamista, teatteria, parkouria, eläimiä, pelisuunnittelua, animaatiota ja kuvataidetta, Nokka kertoo.

-Mä tykkään eläimistä todella paljon, kertoo yksi osallistujista.

-Mä tulin tänne mukaan, koska mulla ei ole ollut koskaan omaa lemmikkiä ja ajattelin, että täällä pääsisin hoitamaan niitä.

Ryhmä lähtee ohjaajan ja koirien kanssa kävelylle läheiseen metsään ja matkalla jokainen saa taluttaa vuorollaan Randya. Koira antaa taluttajilleen hieman haastetta, sillä sen huskyluonne käskee vetämään. Matkalla Tupuna jää hieman tutkailemaan metsässä kirmaavia oravia.

Kävellessä listataan lempieläimiä ja listalle pääsevät ainakin koira, possu ja norsu. Osallistujat jäävät pohtimaan, millainen olisi unelmien harrastus. Siellä olisi ainakin karkkien maistelua, eläimiä, kiipeilyä, ruokaa ja matkustelua sellaisiin maihin, joissa on norsuja.

Metsästä löytyy rauhallinen paikka, johon pysähdytään harjaamaan Randya. Ohjaaja Suvi kyselee lapsilta eläinten hoitamisesta ja yhdessä jutellaan siitä, millaisissa tehtävissä koiria voi hyödyntää. Lapset osaavat listata hienosti eri tehtäviä: opaskoira, huumekoira, paimenkoira, pelastuskoira ja niin edelleen.

Seuraavaksi koirille heitellään palloja ja ihastellaan, miten hienosti ne nappaavat pallot suihinsa. Leikin jälkeen pohditaan, mikä eläin kukin haluaisi olla.

-Koira, hevonen tai norsu. Joku, joka pystyisi johtamaan, vaikka leijona. Kilppari, ne elää niin pitkään. Papukaija, koira, kissa, hevonen ja lehmä.

Yhdessä mietitään vielä, mikä on kivointa harrastamisessa. Päädytään siihen, että kyllähän se harrastaminen itsessään ja kaverit ovat niitä kivoimpia asioita.

Kaikki oppilaat ovat saaneet äänestää lempiharrastuksiaan ja vaikuttaa koulujen harrastustarjontaan. Opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti Suomen kouluille harrastustoivekyselyn loppuvuodesta 2020 ja Helsinki selvitti harrastustoiveita kouluilta tänä keväänä.

-Me Suomen mallin koordinaattorit tapaamme lapsia ja nuoria kouluissa harrastamisasioissa ja osallistamme heitä mallin kehittämistyöhön, Mirka Nokka kertoo.

Helsingin nuorisoneuvoston edustaja on hankkeen ohjausryhmän jäsen ja tuo sinne nuorten näkökulmaa harrastamiseen.

-Harrastamisen Suomen mallin ryhmät ovat Koillis-Helsingin kouluissa kevään osalta jo täynnä. Syksyllä malli laajenee kaikkiin kaupungin kouluihin ja silloin yhä useampi lapsi pääsee mukaan. Kaupunki etsii parhaillaan seuroja, järjestöjä, yrityksiä ja muita toimijoita toteuttamaan koululaisten toiveiden mukaista harrastustoimintaa, muistuttaa Nokka.

Teija Loponen

Edellinen artikkeliSatu Laitinen johtaa vireää moottoripyöräkerhoa Tapanilassa
Seuraava artikkeliViisi ryhdin yleisintä virheasentoa