Koronapandemia on vaikuttanut myös päivittäistavarakauppoihin, mutta asiakaskatoa ei ruokakaupoilla ole samaan tapaan kuin erikoisliikkeillä. Autokorjaamoilla odotellaan kesälomareissulaisten autoja huoltoon.
K-Citymarket Malmilla asiakasvirrat ovat selvästi alkaneet palautua.
-Oikeastaan suurin muutos entiseen on nyt se, että asiakkaat käyvät vähän harvemmin, mutta tekevät suurempia kertaostoksia. Kauppaan tullaan ehkä kerran viikossa hankkimaan koko viikon tarpeet, kauppias Maria Ruokokoski arvelee.
Riskiryhmäasiakkaille tarkoitetut aamutunnit pari kertaa viikossa alkavat rauhoittua, alkuun aamuisin kävi väkeä kaupassa lähes enemmän kuin muina aikoina.
Ostosten kotiinkuljetuspalvelua käyttävät lähinnä riskiryhmäläiset hyväkseen.
-Mitään erityisiä toiveita meille ei ole esitetty, ehkä siksi että olemme noudattaneet kaikkia tulleita ohjeita. Kassoilla on pleksit ja käytävillä liikkuvien myyjien paidoissakin lukee muistutus turvaväleistä. Lisäksi kassojen pakkaustiskeille on vielä tulossa pleksilevyt erottamaan asiakkaita toisistaan.
Korona näkyy yhä jonkin verran tuotteiden saatavuudessa.
-Alkuun loppuunmyytyjen vessapaperien tilanne on normalisoitunut, mutta esimerkiksi makaronit ja pastat sekä erilaiset tomaattikastikkeet ovat yhä erittäin suosittuja, ehkä säilyvyytensä ja edullisuutensa vuoksi. Niiden saatavuudessa on ollut vielä vähän viiveitä. Edelleen myös jauheliha tekee hyvin kauppansa, kertoo Maria Ruokokoski.
K-Citymarket Malmin kauppiaspariskunta iloitsee erityisesti siitä, että henkilökunta on säilynyt terveenä ja iloisenakin, vaikka heillä ei etätyön mahdollisuutta ole kuten monilla muilla aloilla.
K-Citymarket Tammiston kauppias Kimmo Sivonen oli päättänyt ryhtyä alkukeväästä palvelemaan ohikulkuliikennettä sekä lentomatkustajia avaamalla kaupan ympäri vuorokauden toimivaksi.
-No ohikulkuliikenne hiljeni koronan myötä ja lentoliikenne käytännössä loppui kokonaan. Päätimme silti toteuttaa suunnitelmamme ja se kannatti. 24 tunnin aukiolo lähti yllättävän hyvin käyntiin. Sydänyö on toki varsin rauhallinen, mutta nuo myöhäiset ja varhaiset tunnit on otettu ilolla vastaan etenkin riskiryhmien toimesta. Heidän on turvallista tulla ostoksille hiljaisina tunteina, kertoo Sivonen.
Ympärivuorokautinen aukiolo vaati myös muutaman uuden työntekijän palkkausta. Koronan vuoksi kehitettyä ruokakassipalvelua käyttävät pääosin riskiryhmiin kuuluvat.
Muutkin kauppiasparin uudistukset ovat osuneet nappiin. Esimerkiksi Dry Aged –raakakypsytyslihat myydään loppuun aina heti niiden valmistuttua.
-Olemme onnistuneet sopeutumaan olosuhteisiin ja siitä sekä uudistuksista on asiakkailtakin tullut kiitosta, kertoo Sivonen tyytyväisenä.
Malmin ja Metsälän Neste-asemien, kahden autokorjaamon ja kolmen Quick Wash -pesukadun sekä Best Rent-vuokraamon yrittäjä Kai Malmgren on saanut huomata koronan vaikutukset liiketoimintaan. Liikevaihto on pudonnut noin 35 prosenttia.
-Esimerkiksi Metsälässä meillä on normaalisti noin 200 lounasmyyntiasiakasta, nyt noutomyynnissä asiakasmäärä on pudonnut kolmannekseen. Onneksi meillä on kuitenkin uskollisia kanta-asiakkaita, Malmgren iloitsee.
Myös autojen pesut ja tankkaukset ovat vähentyneet kun ihmiset liikkuvat vähemmän.
-Tosin uusi tuotteemme, autojen kuukausipesu, on ollut iloinen yllätys. Sen käyttäjämäärä on kasvanut mukavasti ja onhan se asiakkaalle edullinen ja helppo vaihtoehto, hän muistuttaa.
Malmgren joutui suureksi harmikseen lomauttamaan osan työntekijöistään.
-Meillä on yhteensä 40 työntekijää, kaikki lähikulmilta ja olemme kuin yhtä perhettä. Siksi oli todella vaikea paikka joutua lomautuspapereita jakamaan. Nyt näyttää jo vähän valoisammalta ja osa lomautetuista on voitu kutsua takaisin töihin. Kesälomien lähestyessä autoja tuodaan taas huoltoon ja määräaikaishuollot kannattaakin hoitaa kuntoon ennen lomareissuille lähtöä, Malmgren muistuttaa.
Teija Loponen