Banaaniveistoksia, artikulaatioharjoituksia ääniviesteinä ja eläytymistä videon välityksellä. Poikkeuksellisina aikoina on opetuskin poikkeuksellista.
Kuluneet reilut kaksi viikkoa ovat olleet Pukinmäen taidekouluissa täysin poikkeuksellisia. Taidekoulut siirtyivät 13.3. lähtien nopealla aikataululla valtioneuvoston suositusten mukaan etäopetukseen.
-Tutut ja turvalliset lähiopetukseen perustuvat opetuskäytänteet sekä kevään paljon odotetut kohokohdat on ollut pakko hetkeksi unohtaa. Olemme joutuneet perumaan Malmitalon kevätsirkusshow’t, moskovalaisen Ato-teatterin vierailun ja kuvataidekoulun kevätnäyttelyn. Myös toukokuussa kaavailtu sirkuskoululaisten matka Norjaan Hepp-festivaaleille on siirtynyt vuoden päähän ja Hölmöläisiä esityksen toukokuinen esiintymisvierailu lasten teatteritapahtuma Kuulaassa on siirtynyt ensi syksyyn, listaa rehtori Anu Myllyniemi Taidekoulujen tilannetta.
Vaikeata tilannetta ei jääty Pukinmäen taidekouluissa surkuttelemaan, sillä lasten ja nuorten mahdollisuus jatkaa taideopintoja myös poikkeustilanteessa haluttiin turvata.
Anu Myllyniemi totea, että on ollut ilahduttavaa nähdä, kuinka taiteen ammattilaiset ovat tarttuneet toimeen ja tehneet mahdottomasta tilanteesta mahdollisen.
-Itsekin teatteriopettajana olen ajatellut, että ei teatteria voi etänä opettaa, kun kaiken lähtökohta on ihmisten yhdessä jakama tila ja aika. Mutta ei se olekaan ihan niin, sillä yhteinen tila ei välttämättä ole fyysinen vaan se voi olla myös yhteinen mielikuvitusmaailma, joka rakentuu etäyhteyden avulla, Myllyniemi kuvailee.
Etäopetuksen ohjaksiin hyppääminen on vaatinut taidekoulun opettajilta paljon luovuutta, kekseliäisyyttä, kaverin auttamista, improvisointitaitoa ja tahtotilaa.
Opettajat ovat jo pitäneet sirkustunteja Instalivessä, perustaneet etäopetusstudion, tehneet opetusvideoita ja etäopetustehtäviä, pitäneet käsikirjoituspajaa WhatsAppissa, kommentoineet oppilaiden lähettämiä soittovideoita, kokoontuneet oppilaiden kanssa videokokouksiin Zoomissa ja ovatpa keramiikkaoppilaat tehneet myös veistoksia banaaneista.
Kuvataiteen materiaalipaketit savineen, papereineen ja muine tarvikkeineen toimitetaan oppilaiden koteihin.
Anu itse opettaa teatteriryhmiä ja etäteatteritunnit livevideoyhteydellä ovat olleet hänen mukaansa aika multitaskaamista ainakin näin aluksi.
-Tänäänkin teatteritunnilla tein Zoom-kokouksessa olevien oppilaiden kanssa tehtäviä ja samalla yritin neuvoa kahta vanhempaa etäyhteyden käytössä ja pidin vielä yhtä oppilasta puhelimen videopuheluyhteydellä mukana. Vähintään kolme kättä ja kaksi päätä olisi tässä hommassa tarpeen, mutta huumorilla selvitään ja päällimmäisenä porukalle on jäänyt hyvä fiilis. Hyvistä etäopetussuunnitelmista on kyllä paljon apua silloin, kun tietää, että tilanteella ei ole ihan kaikkia edellytyksiä sujua niin kuin strömsössä, Anu toteaa iloisesti kiireestä huolimatta.
Loviisa Lahtinen, 10 v, on yksi Anun teatterioppilaista.
–Etäopetus on ollut ihan kivaa. Tuntuu oudolta, ettei näe muita livenä, mutta onhan se ihan okei. Kaipaan erityisesti sellaisia tehtäviä, joita pitää tehdä fyysisesti. Jotain voikin tehdä, mutta ei kaikkia tietenkään. Fyysinen näytteleminen ja eläytyminen ei ole kauhean helppoa etänä, mutta toimiihan se jotakuinkin, Loviisa pohdiskelee.
Anu Myllyniemi kertoo saaneensa sellaisia ahaa-elämyksiä, että tämä joukkokohtauksen käsikirjoittaminen WhatsAppissa on ihan oikeasti toimiva juttu, että miksi en ole aiemmin tätä tajunnut!
-Toinen tosi toimiva juttu on ollut, kun oppilaat ovat lähettäneet omien vuorosanojensa artikulaatiokokeiluita ohjaajalle ääniviesteinä. Siinä on pystynyt nopeasti antamaan yksityiskohtaista ja eteenpäin vievää palautetta oppilaille.
Teija Loponen