Mosalaiset kerääntyivät hätähuutoon asemalle

Kaidekorotus banderolleineen on valmis. Kuva Tarja Koskela

Viimeisin nuoren kuolema Tapanilan asemalla sai kolmen lapsen isän kutsumaan alueen sosiaalisessa mediassa ihmisiä aidan pystytystapahtumaan keskiviikkona.

Somessa perheenisä toteaa, että liian monta alaikäistä lasta on mennyt liian helposti raiteille. Hän lisää, että ainahan raiteille pääsee jos oikein haluaa, mutta korkeampi aita ainakin hidastaa ja antaa lisää aikaa ajatella mitä on tekemässä.

Miehen somepäivitys keräsi paikalle satakunta ihmistä seuraamaan, kuinka ammattilaiset pystyttivät kaksimetristä rauta-aitaa. Vastaavanlaisia käytetään työmailla ja festivaaleilla.

Tapahtuma oli samalla mielenilmaus Helsingin kaupungille, koska huolestuneen isän ja monien muidenkaan tapanilalaisten mielestä kaupunki ei tue lasten hyvinvointia riittävästi, eikä ole toteuttanut mitään toimia estääkseen helppoa radalle pääsyä. Samaan aikaan aidan pystytyksen kanssa kokoontui Helsingin kaupunginvaltuusto.

Isä ja muut paikalle tulleet halusivat näyttää aitatempauksella lapsille ja nuorille sen, että ainakin he välittävät.

Kaikkein kriittisimpään kohtaan aitaa ei kuitenkaan saatu pystyttää, poliisi esti lisäaidan Väylän vaatimuksesta. Kyseiseen kohtaan laitettiin kyltti: Tämä aukko on Väyläviraston vastuulla.

Väylävirastoa huolestuttaa asukkaiden pystyttämä aita, siellä pohditaan voiko se kaatua tuulessa tai tulla ilkivaltaisesti heitetyksi sähköradalle vaarantamaan junaliikenteen.

Kaupungin taholta ei ole tullut tietoa, että jotain konkreettista oltaisiin Tapanilassa tekemässä.

Tapanila-Seuran puheenjohtaja Vesa Kinnunen toteaa, että tempauksen järjestäjät tekevät työtä, joka kaupungin ja rataviranomaisten olisi jo kauan sitten pitänyt tehdä.

-Toistuvat surulliset tapaukset ja niistä tehdyt kyselyt ja ehdotukset eivät ole johtaneet asian korjaamiseen.

Kinnunen muistuttaa, että tapanilalaisten huolessa ei ole kyse ainoastaan aitaamisesta. Koulun, nuorisotalon ja kirkon väki työskentelee koko ajan auttaakseen nuoria.

-Käytännössä tempauksella, eikä muullakaan kansalaisrakentamisella ole mahdollista itse aitaongelmaa ratkaista. 160 km tunnissa kiitävän junan vieressä kestävät vain oikeat aidat. Niiden rakentaminen vaatisi asianmukaiset suojatoimet. Tempaus on hätähuuto, jonka toivoisimme kuuluvan.

Rata-alueiden turvallisuudesta vastaa Väylävirasto, Fallkullantien ylikulkusilta on kaupungin vastuulla.

Teija Loponen

Aita kiertää Fallkullantien ylikulkusillalta asemalle ja radan reunaa pitkin.
Edellinen artikkeliTunne-elämyksiä lapsille ja aikuisille: Aistit avoinna Malmitalossa
Seuraava artikkeliKirjastot ja nuorisotalot auki: Korona sulkee ja siirtää