Malmin keskustan visio on valmis

Kirkonkyläntien visio
Yleiskaavassa Jokeri 2 –pikaraition reittiä on soviteltu Kirkonkylän tielle. Jo ennen Jokeri 2:n rakentamista rakennetaan Viikki-Malmin pikaraitiotie, jonka yleissuunnittelu on käynnissä vuonna 2020. Havainnekuvassa ratikkareittiä Kirkonkyläntiellä. Kuvat Voima Graphics Oy

Kaupunkisuunnittelijoiden, konsulttien ja paikallisten asukkaiden ja yrittäjien monissa aivoriihissä jalostunut Malmin keskustan visio on saatu valmiiksi. Pitkää päivää Malmin eteen tehnyt arkkitehti Antti Mentula vei tiiminsä toteuttaman vision kaupunkiympäristölautakunnalle tiedoksi 3. maaliskuuta.

-Olemme olleet hyvin tyytyväisiä tuloksiin, joita asukkaiden kanssa yhdessä tehty visiointi on tuottanut. Malmi ei ole rakentunut ostarin varaan tai metsälähiöksi, vaan sen on aina ollut monipuolinen kaupunkikeskusta. Olemme kaivaneet yhdessä asukkaiden ja muiden tahojen kanssa Malmin vahvuuksia esiin ja miettineet, kuinka niitä voisi vahvistaa ja kehittää edelleen, Mentula kuvaa.

Visio ei ole lukkoon lyöty suunnitelma, vaan se osoittaa, millaisia eri mahdollisuuksia Malmin kaupunkirakenteen tulevaisuuden suunnittelu ja asemakaavatyö voivat sisältää.

Vision lähtökohtana on, että keskusta on identiteetiltään vahva ja vetovoimainen Koillis-Helsingin keskus, jossa yhdistyvät kaupunkimaisesti sekoitetut toiminnot ja tilat.

Vision peruskivestä löytyvät Helsingin yleiskaavan tavoitteet, Malmin korkealle arvotettu status kaupunkiuudistusalueena ja muutaman kilometrin päässä siintävän lentokenttäalueen potentiaali.

Kaiken keskiössä on Malmin aseman ympäristö ja sen vetovoimaisuuden parantaminen. Keskustaa kutsutaan Sydän-Malmiksi, joka yhdistää Ylä-Malmin ja Ala-Malmin toisiinsa. Sydämeen pääsee keskustakäytäviksi kutsuttuja reittejä pitkin.

Arkkitehtien Malmi-urakka ei lopu tähän, ja ihmisten osallistamista on luvassa myös jatkossa. Seuraavana työmaana kaupunkisuunnittelijoilla on tehdä Malmin keskustalle suunnitteluperiaatteet. Niiden pohjalta kaavoittajat voivat myöhemmin alkaa laatia laajempia asemakaavamuutoksia. Suunnitteluperiaatteet on tarkoitus saada valmiiksi vielä tänä vuonna. Työtä varten kerätään edelleen myös asukkaiden mielipiteitä.

Pirjo Pihlajamaa

Visiossa Malmilla on nykyistä tiiviimpi keskusta, jossa liikkuu enemmän ihmisiä ja radan voi ylittää monesta kohtaa.

Edellinen artikkeliViikin kirjastot remonttiin
Seuraava artikkeliTattarisuon hallivuokraaja ihmettelee salamajoitusväitteitä