Malmin tornista 34

Kuvateksti: Humanitäärisen MAF-järjestön Cesnna Caravan poikkesi Malmilla matkalla Sudaniin.

Menneisyyden ja tulevaisuuden kenttä

Malmin lentoasemalla olisi ainutkertaiset mahdollisuudet kehittyä sekä kulttuurihistoriallisena kohteena että tulevaisuuden liikennepaikkana. Tarvitaan vain kaupungin päättäjien asennemuutos.

Suomen Ilmailumuseo Vantaalla on etsinyt viime aikoina yhteistyökumppaneita, jotta arvokas kokoelma voisi säilyä hyvien yhteyksien päässä. Ilmailumuseot kasvattavat maailmalla voimakkaasti suosiotaan. Suomalainen ilmailuhistoria on poikkeuksellisen mielenkiintoista ja alan harrastajia kiinnostavaa.

Vantaan Ilmailumuseon väki on myös kääntynyt Helsingin päättäjien puoleen ja tiedustellut halukkuutta yhteistyöhön. Jo aikaisemmin koillis-helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Kauko Koskinen on tehnyt asiaa koskevan valtuustoaloitteen. Helsinki ei ole kuitenkaan halunnut tarttua kumpaakaan näistä tarjouksista.

Kaupungin nihkeys on valitettavaa. Kansallinen lentoyhtiömme Finnair on maailman kuudenneksi vanhin ja aloittanut liikennöintinsä 96 vuotta sitten juuri Helsingistä. Maailman ensimmäiset kaupalliset reittilennot lennettiin vain neljä vuotta aikaisemmin. Malmin lentoasema onkin varhaisen liikenneilmailun kansainvälisesti tunnetuimpia monumentteja ja edelleen aktiivisessa käytössä. Millainen matkailunähtävyys lentoaseman pyöreä terminaali olisikaan, jos sen interiööri palautettaisiin alkuperäiseen Alvar Aallon suunnittelemaan asuun!

Mutta Malmin arvo ei ole vain menneisyydessä. Tällä hetkellä ilmailu on suurten haasteiden ja samalla mahdollisuuksien edessä. Sähköinen ilmailu tulee todennäköisesti muuttamaan lyhyempien matkojen lentämistä merkittävällä tavalla. Eikä sähkölentämisessä ole enää kyse vain joidenkin propellihattujen epärealistisesta haaveilusta.

Keskiviikkona 4.3. järjestetään Finlandia-talossa jo toinen sähkö- ja ekologiseen lentämiseen keskittyvä kansainvälinen asiantuntijaseminaari. Luennoitsijoina on edustajia muun muassa Ympäristöministeriöstä, Finnairista, yhdysvaltalaisesta sähkölentokoneyhtiöstä sekä liikenteen eri asiantuntijoita. Kaksi aktiivista Malmin lentoaseman Jannea – MAF:n Ropponen ja Sähkölentoyhdistyksen Vasama – ovat toimineet seminaariin puuhamiehinä. Seminaarin teema yhdistää sekä ympäristöstä että ilmailusta kiinnostuneita.

Malmi olisi mitä luontevin paikka ekologiseen ilmailuun liittyvän kehittämis- ja logistisen toiminnan keskukseksi. Modernin teknologian ohella siellä olisi läsnä ilmailun elävä historia. Historiallinen hangaari voisi toimia Suomen Ilmailumuseon lentävien museokoneiden tukikohtana. On sääli, jos tällainen dynaaminen menneisyyden ja tulevaisuuden paikka ei kiinnosta Helsingin päättäjiä.

Raine Haikarainen

Edellinen artikkeliHelmikuun erikoisuuksia
Seuraava artikkeliTeatteri Tuikkeen harrastajien omaa tuotantoa: Anteeksi häiriö ja Ulkonäköpaineita