Malmitalo oli täynnä paikallisia kaavoja

Kaavoittajat esittelivät suunnitelmia ja vastasivat ihmisten kysymyksiin Malmitalon aulassa. Esillä oli myös tulevaisuutta kuvaavia havainnekuvia. Kuva Pirjo Pihlajamaa

Helsingin kaupungin suunnittelijat tarjosivat rautaisannoksen alueen kaavahankkeita ja liikennesuunnitelmia Malmitalolla toissa tiistai-iltana. Kaupunkiympäristön viestintäsuunnittelija Sari Korolainen jännää urakan alussa, että ehtiikö kukaan paikalle joulukorttien viimeisenä lähetyspäivänä. Huoli hälvenee, kun väkeä alkaa tulla.

Malmitalon aulassa huomaa, että Koillis-Helsinki on nyt monen suunnittelijan käsissä. Joka puolella näkyy kaupungin henkilöstöä asuissa, joissa lukee Helsinki. Ständinsä on saanut ainakin Ala-Malmi, Ylä-Malmi, Malmin lentokenttä, Pihlajamäki, Pukinmäki, Puistola, Tapaninvainio, Tapulikaupunki ja Viikki.

Esillä on myös monta mielenkiintoista liikennesuunnitelmaa Viima-ratikasta alkaen. Osaa työstää konsultti. Esimerkiksi Lahdenväylälle on luonnosteltu Sitowise-yhtiössä mahtumaan lisäkaistoja, liittymää, ratikkavetoista Ilmasiltaa ja myös erillistä kevyen liikenteen siltaa. Konsultin mukaan valtion on helpompi tehdä rahoituspäätös, kun on valmis suunnitelma. Tähän saakka valtio on kieltäytynyt maksamasta omaa osuuttaan.

-Media heti tuonne. Rapakiventie 2:n papereissa on disinformaatiota. Valehdellaan, että tontti on yksityinen, mutta se on oikeasti kaupungin vuokratontti, sähköistää tunnelmaa ulos paineleva mies Pihlajamäestä.

Tuohtumus johtuu siitä, että hän on huomauttanut kaavaperustelujen sisältövirheestä kaavoittajalle jo ennen tilaisuutta, mutta virhe on korjaamatta. Arkkitehti Johanna Mutanen kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituksesta on hyvin pahoillaan ja lupaa korjauksen tulevan. Hän vastailee kysyjille:

-Asunto-osakeyhtiö on hakenut kaavamuutosta ja kaupunki omistaa maan. Myös vuokratontilla oleva voi hakea muutosta. Heillä on mahdollisuus saada maankäyttökorvausta.

Esittelypiste vaikuttaa olevan yksi yleisön suosikkikohteista. Porukka kummeksuu, kun tarkoin varjellulla suojelualueelle on yhtäkkiä suunnitteilla kaksi kerrostaloa ja puistoon parkkipaikka.

Kaavoittajan ihmeeksi viereinen Viikin Maakaaren kaava ei kiinnosta ketään. Hautausmaata vastapäätä Lahdenväylän varteen näyttää tosiaan tulevan runsaasti uusia kerrostaloasuntoja.

Mutanen esittelee myös Kivikon kopterikenttäsuunnitelmia.

-Sinne siis kaavoitetaan lentokenttä? Miksi muuten Kivikkoon tulee kenttä, kun yleiskaavassa jo todettiin, ettei onnistu? Niin, se selviää tarkemmassa suunnittelussa, kysyy ja vastaa paikalle saapunut Malmin lentoaseman ystävien puheenjohtaja Timo Hyvönen.

Hän osaa vastauksen jo ulkoa, sillä se on kaavoittajien vakiokommentti kiperiin kysymyksiin. Toinen arkkitehtien viljelemä vastaus on, että poliitikot ovat niin päättäneet. Sitä kuulee myös Malmitalolla. Poliitikot taas sanovat helposti, että virkamiehet suunnittelivat.

-Sillä tavalla valtaa käytetään, miten se otetaan, pohtii arkkitehti Mutanen diplomaattisesti poliitikon roolia.

Tällä hetkellä Helsingin koneisto syytää päättäville poliitikoille niin paljon kaavaesityksiä, että niihin on mahdotonta perehtyä kunnolla. Asukkaiden ja muiden palautteesta tehdyt vuorovaikutusraportit hautautuvat liitetiedostojen sumaan. Esimerkiksi Malmin Nallenrinteen vuorovaikutusraportissa on vaikuttavat 80 sivua.

-On kuultu, muttei kuunneltu, purkavat pettymystään eri kaavoja kommentoineet helsinkiläiset tämän tästä mielipidepalstoilla.

Helsingin kaavoituksessa on tällä hetkellä kolme alueellista kruununjalokiveä ja kuuluisin löytyy Koillis-Helsingistä. Se on Malmin lentokenttä. Asemakaavoja on tarkoitus muuttaa pala kerrallaan tähtäimenä uusi uljas asuinalue.

Juuri nyt eletään kummallisia aikoja. Kaupunki haluaa ajaa pois lentotoiminnan, selittäen sen haittaavan kaavatyötä. Samaan hengenvetoon kaupunki vaihtaa lentokoneet luistimiin ja keksii kentälle toimintaa luppoajaksi. Asukkailtakin on kysytty, että mitä kaikkea he haluavat, ja kirkas enemmistö on vastannut ilmailua.

Tilanne näyttää erikoiselta. Miksi kaupunki lisää tietoisesti lentokentän puolustajien vihaa, eikä rauhoita omia asukkaitaan ja anna kentän lentoyrittäjille ja muille ilmailijoille lisäaikaa, kun rakentajan kuokkaa kuitenkin odotellaan vielä vuosia?

– Pelkkää kiusantekoa, vastaa sivummalla menoa katseleva kokoomusvaltuutettu Kauko Koskinen.
Lentokentän uskollinen puolustaja meinaa jättää väliin salissa pian alkavan infotilaisuuden uudesta talviliikuntapisteestä.
Ennen sitä delegaatio Myllypurosta tuo Mutaselle kirjallisen vastalauseen saatesanoilla, että kuinka kaupunki voi tuoda kopterimelun Myllypuron, Viikin ja Kivikon asukkaille.

Arkkitehti kertoo, että lentomelua hälvennetään ohjaamalla koneet Lahdenväylän suuntaisesti.
Täyttyvätkö turvallisuussäädökset? Onko nousulle ja laskulle riittävä tila? Timo Hyvönen kyselee.
– Se selviää tarkemmassa suunnittelussa, hän vastaa itselleen ja siirtyy saliin.

Pirjo Pihlajamaa

Nyt voi kommentoida
Pihlajamäen, Pukinmäen ja Viikin kaavoista voi jättää palautetta 27.1.2020 asti. Kivikosta 27.1.2020 asti. Info löytyy verkosta www.hel.fi/suunnitelmat.

Sivun linkistä pääsee myös Vanhan Helsingintien, Tapaninvainiontien, Asteritien, Eskolankaaren ja Pukinmäenkaaren katusuunnitelmiin. Vanhan Helsingintien kommentointiaika loppuu 30.12.2019, muiden 14.1.2020.

Edellinen artikkeliTaidekaupunki Jakomäkeen
Seuraava artikkeliGugi tulkitsee klassikoita ja omia elämäntuntojaan