Etusivu Kulttuuri Malmille kurvailee yli satavuotiaita autoja

Malmille kurvailee yli satavuotiaita autoja

Tuleva lauantai on raja-akselilla Vantaa-Helsinki yhtä juhlaa vanhojen ajoneuvojen harrastajille ja niitä aina tilaisuuden tullen ihasteleville. Viikonloppuna kaupunkien rajamailla lipuu lähes 200 vanhaa autoa. Joukossa on jopa yli satavuotiaita yksilöitä.

Kyseessä on Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry:n (SAHK) valtakunnallinen Retkeilyajo, joka pidetään jo 60. kerran. Tänä vuonna käytännön hommat järjestää Helsingin Seudun Automobiiliklubi ry (HAK), jolle osuu järjestelykunnia tasaisesti kymmenen vuoden välein.

Pääkaupunkiseudun tapahtuma on tuotu pois kantakaupungista, koska se on käynyt turhan ahtaaksi.

Nyt startti tapahtuu Backaksen kartanolta Vantaalta, josta autoja lähetetään liikenteeseen minuutin välein aamuyhdeksästä alkaen. Ensimmäiset palaavat ajelulta takaisin kartanolle kello 14 aikaan.

-Ajoon on ilmoittautunut 192 autoa. Niistä peräti 51 on valmistettu ennen sotavuosia, kertoo autoharrastaja Ari Leppälä, 65.

Ajoreittejä on kaksi. Ennen vuotta 1940 valmistetut menopelit ajavat noin 70 kilometrin reitin. Muille on pidempi, noin sadan kilometrin mittainen reitti.

Ajoreitti sisältää kuskeille apujoukkoineen kuusi tehtävärastia. Taustalla on ajatus jalkauttaa osallistujat hetkeksi tutustumaan rastikohteeseen ja ratkomaan leikkimielisiä tehtäviä. Helsingistä kohteeksi on valittu Malmin lentoasema, jonne autoja tippuu Hakunilasta päin.

-Ensimmäiset autot saapuvat Malmin lentoasemalle puolen päivän nurkilla. Noin puoli kahdelta ne ovat Vantaan Kehäkessalla käyden sitä ennen Vantaan jätepolttolaitoksella, kertoo Kehäkessan pisteessä päivystävä Ari Leppälä, 65.

Vanhojen autojen harrastaja Leppälää ilahduttaa, että sana ajelusta on kiirinyt aina Latviaan asti, josta on tulossa osallistujia peräti 11 autolla. Ruotsista on ilmoitettu mukaan ajojen vanhin auto, jolla on ikää 113 vuotta. Suomen-ruotsalaisen pariskunnan omistama auto on ranskalainen Cottereau vuodelta 1906.

Cottereau-automerkkiä on valmistettu Ranskan Dijonin tehtaalla vuosina 1891-1911. Autonrähjää tarkoittavan kottero-sanan sanotaankin syntyneen kieleemme tästä ranskalaisautosta, jonka ranskalaiset ääntävät soinnikkaasti ’kotteroo’.

-Varmaan pitää paikkansa, koska omat käyttöautoni ovat aina olleet kotteroita, tuumii Ari Leppälä.

Hänen silmäteränsä komeilee autotallissa, aikansa kohujulkkis Tabe Sliorin entinen Corvette vuosimallia -64.

Kaiken kaikkiaan Retkeilyajoissa on tällä kertaa poikkeuksellisen runsaasti ajoneuvoja vuosiluvuilta 1910–1930. Rasteille ja tapahtumareitin varrelle toivotaan runsaasti yleisöä.

Pirjo Pihlajamaa