Malmi vai Cordoba?
Cordoba on hieno historiallinen kaupunki eteläisessä Espanjassa, Andalusian pohjoisreunalla. Yllättäen Malmin lentoaseman kohtalo ja Cordoba liittyvät yhteen.
Suomen valtion pääomistama Patrian lentokoulu ilmoitti jokin aika sitten siirtävänsä ammattilentäjiensä peruskoulutuksensa Tampereelta Espanjan Cordobaan. Patria oli pitkään Malmin lentoaseman merkittävimpiä kouluttajia, mutta lentokentän epävarma tulevaisuus pakotti lähtemään Pirkkalaan. Nyt yhtiö on päättänyt, että peruslentokoulutusta on edullisempi antaa 4 500 km:n päässä Suomesta. Yhtiö lentää koneensa ja kymmenen lennonopettajansa Espanjaan tulevan kesän aikana.
Suomi on ollut ilmailun suuri pieni maa, erityisesti tasokkaan koulutuksensa ja kehittyneen turvallisuuskulttuurin ansiosta. Malmin lentoaseman merkitys on tässä kaikessa ollut verrattoman suuri. Nyt tilanne on muuttunut.
Suomessa tuntuu vallitsevan ilmailun kohdalla merkillinen kaksijakoisuus. Toisaalta sen merkitys kansainvälisenä menestystekijänä tunnustetaan. Hiilineutraaliksi pyrkivä Helsinki on valmis satsaamaan Helsinki-Vantaan kehitykseen mittavia summia. Päättäjät näkevät selkeästi, että ilman toimivia lentoyhteyksiä Suomi on liikenteellisesti syrjässä.
Samaan aikaan korkeaa osaamista edellyttävää koulutusta ja ilmailun perusinfraa ollaan heikentämässä. Valtiolle ei riitä sekään, että monet ammattilentäjät maksavat kalliin koulutuksensa omasta pussistaan. Helsingin kaupunki ei myöskään halua nähdä korkeatasoisen ilmailukoulutuksen mahdollisuuksia. Yhä edelleen Malmilla koulutetaan muun muassa EU:n ulkopuolelta tulevia liikennelentäjiä, jotka haluavat saada eurooppalaisen lupakirjan. Tukemisen sijasta toimintaa halutaan – ikävä sanoa – pikemminkin vaikeuttaa.
Cordobassa asiat nähdään toisin. Kaupunki ja sen tällä hetkellä hieman unelias lentokenttä toivottavat suomalaiset opettajat ja oppilaat tervetulleeksi. Suomalaisten on kuitenkin syytä ottaa karttojensa ja ilmailukirjojensa lisäksi mukaan myös espanjankielen oppikirjat. Paikallinen kieli tuntuu hallitsevan kommunikaatiota – myös ilmassa.
Kun Patrian Diamond -koulukoneet laskeutuvat kesällä Cordobaan, tapahtuma on symbolisesti merkittävä. Se kertoo ensinnäkin siitä, että suomalaisia lentäjiä tarvitaan ja heitä kannattaa kouluttaa vaikka tuhansien kilometrien päässä. Samalla tapahtumassa on surullinen sivuvivahde. Suomi ja erityisesti Helsinki luovuttivat liian helposti. Vaikka meillä sääolosuhteet ovat hankalat ja kustannustaso korkeampi, silti lentokoulutus on ollut näihin päiviin asti väestörikkaalla pääkaupunkiseudulla kannattavaa. Mutta vielä ei ole liian myöhäistä arvioida tilannetta uudestaan. Cordoba on hieno kaupunki. Suomalaisille lento-oppilaille Malmi on kuitenkin vielä hienompi ilmailun peruskoulutuksen paikka.
Raine Haikarainen