Etusivu Uutiset Pihlajiston paikalliskeskus siirtyy ratikan viereen

Pihlajiston paikalliskeskus siirtyy ratikan viereen

Valtuuston hyväksyntää odottavan uuden asemakaavan mukaan Hattelmalantien ja Harjannetien kulmakortteliin saa rakentaa kaksi kerrostaloa. Katutasossa on tilat päivittäistavarakaupalle ja muulle liiketoiminnalle. Uudisrakentaminen sijoittuu raitiotiepysäkin ja pyöräbaanan viereen.

Näin päätti viime viikolla kaupunginhallitus. Pihlajiston ja Viikinmäen asukasyhdistys ja yksittäiset asukkaat ovat yrittäneet saada asemakaavaan toisenlaisiakin ideoita kaavatyön edetessä. Tulokseton yritys on turhauttanut, ja kaavamuistutuksen tehnyt asukasyhdistys onkin toivonut, että kaavaprosessin aikana esitetyt mielipiteet ja muistutukset huomioitaisiin paremmin.

Asukasyhdistys on muistutuksen lisäksi lähettänyt kaavoittajalle useamman kirjeen, joissa on pyydetty vähentämään 6- ja 8-kerroksisten talojen kerroslukua, suuntaamaan uudet ikkunat pois nykyisten asuntojen ikkunoista, satsaamaan alueen imagotyöhön ja lisäämään kaavaan myös Pihlajiston ostoskeskusalueen, jolle on lupailtu kaavapäivitystä vuoden 2016 kaavoituskatsauksessa.

Muutosaluetta rajaa Salpausseläntie, Harjannetie, Hattelmalantie ja Maanherrantieksi muutettava Kuninkaankartanontie, jolla tätä nykyä ajaa runkolinja 550. Se on tarkoitus korvata raitiolinjalla.
Salpausseläntietä ajaa nyt noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Hattelmalantietä noin 700. Salpausseläntietä ajaa bussi 71, jonka pysäkki on alle 100 metrin päässä.

Nykyinen asemakaava vuodelta 1997 sallisi tontille nelikerroksisia taloja ja 2 900 kerrosneliömetrin edestä. Kaupungin tavoitteena on kuitenkin tehostaa maankäyttöä tulevan ratikkapysäkin äärellä ja tehdä sinne uusi paikallinen keskusta. Talojen tuoma asukasmäärän kasvu on ilmoitettu lavealla 50-100 asukkaan haarukalla. Kokonaiskerrosala kasvaa 2 800 kerrosneliömetrillä ja on 5 700.

Asemakaava-arkkitehtina on toiminut Joakim Kettunen ja liikennesuunnittelijana Juha Ruonala. Kaavoittajien mukaan kaavaratkaisu parantaa palveluja ja kulkuyhteyksiä, lisää viihtyisyyttä ja tuo asutusta hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärelle.

Asemakaavaan on laitettu määräys, että alueen pilaantunut maaperä pitää puhdistaa. Kulut maksaa kaupunki, joka on maanomistaja.

Pirjo Pihlajamaa