Valtuusto haluaa eroon juna-asemien alennustilasta

Puistolan asemaseutu
Valtuustossa vaadittiin kohennuksia kaikille epäviihtyisille asemille. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

Viime valtuustokokous venähti puoli yhteen yöllä, kun salissa keskusteltiin vuolaasti valtuutetuille tärkeistä aloitteista. Koillishelsinkiläiset päättäjät vaativat yli puoluerajojen kolmen aloitteen voimin, että Puistolan ja muidenkin juna-asemien viihtyisyyteen pitää alkaa panostaa kunnolla. Liki koko valtuusto oli lopulta samaa mieltä.

Puistola-aloitteista ensimmäisessä haluttiin Puistolan ja Tapulikaupungin asema viihtyisämmäksi. Puistolalainen Alviina Alametsä (vihr.) oli saanut aloitteeseensa kimmokkeen paikallisilta nuorilta, jotka kokevat alueen epäsiistiksi ja turvattomaksi.
– Ongelma on laajempi ja koskee monia juna-asemia. Toivoisin asukkaiden kuulemisia. Laadin siksi ponnen, että asia selvitetään yhdessä liikenneviraston kanssa, Alametsä alusti.
– Tapulinaukio on kuulunut aluesuunnitelmaan, mutta mitään ei ole aloitettu. Ruuti-nuoret ovat saaneet vastauksen,että viiden vuoden päästä aloitetaan. Tuntuu, että kaupungin huolenpito ei ylety Tapuliin ja Puistolaan asti. Poissa silmistä, poissa mielestä, sanaili tapulikaupunkilainen Veronika Honkasalo (vas.).

Häntä komppasi Tapulille nuoruutensa antanut puoluetoveri.
– Nyt ei oteta ollenkaan irti potentiaalia, minkä kehärata suo, paraatipaikalla. Näkökenttä ulottuu ikävä kyllä kantakaupungin alueelle eikä sen edemmäs, kritisoi itähelsinkiläistynyt Sami ”Frank” Muttilainen (vas.).
– Jo 2008 on esitetty kunnostusta, eikä mitään ole vieläkään tehty. Tämä kertoo, että alueiden eriytyminen vain kasvaa. Koillis-Helsinki on unohdettu kokonaan, säesti puistolalainen Sinikka Vepsä (sd.).
– Muttilainen totesi, että tästä on keskusteltu täällä useampaan otteeseen. Täällä näkyy se, että koillisesta on enemmän valtuutettuja ja lähiöasioita pidetään esillä. Pidän sitä erittäin hyvänä, totesi suutarilalainen Terhi Peltokorpi (kesk.).
Hän nosti ongelmana esiin myös asemilla toistuvasti tapahtuvat pyörävarkaudet.

– Alviina on oikeilla jäljillä, mutta tämä koskee myös metroasemia ja monia Helsingin ja Vantaan raideliikenteen asemia, tuumi kokoomuksen Risto Rautava.
Hän ja Alviina Alametsä pystyvät viemään asema-viestiä HSL:ään, jossa Rautava on hallituksen puheenjohtaja ja Alametsä jäsen.
– Tätä asiaa on syytäkin laajentaa. Malmilla on rullaportaat olleet erittäin huonossa kunnossa vuosikaudet ja nyt yhdet poistetaan. On se kummallista. Rullaportaita on ulkona muuallakin ja niitä pystytään korjaamaan ja ylläpitämään, ihmetteli Björn Månsson (r.)

– Olen sanonut joskus, kun Malmilla rullaportaat ovat rikki vuodesta toiseen, että minkälainen kaaos olisi, jos rullaportaat eivät toimisi Pasilassa. Säälittävä koko radan varsi, Malmi-Tapanila-Puistola, totesi Heimo Laaksonen (kok.) Viikinmäestä.

Hän halusi kuulla, onko papereissa lukeva Puistolan asemanseudun kehittämistyö tekeillä, mutta kukaan kaupungin virkamiehistä ei osannut vastata.

Lisäksi Björn Månsson esitti akuuttina ratkaisuna Tapanilan asemalle korkeaa aitaa, joka estäisi murheelliset kuolemantapaukset, joita Tapanilassa on sattunut aivan liikaa.

Apulaispormestarit Anni Sinnemäki (vihr.) ja Nasima Razmyar (sd.) esittivät, että kohennusta voisi tehdä osallistavalla budjetoinnilla. Jotkut valtuutetut epäilivät sen riittävyyttä.
Razmyar lupaili aloittavansa prosessin, joka lisää viihtyisyyttä kaikilla kaupungin asemilla.
Lopuksi Alametsän ponnesta äänestettiin ja 85 valtuutetusta pontta kannatti peräti 80 valtuutettua.

Muista Puistola-toiveista on hyvässä vedossa Laaksosen aloite saada Tapuliin lähiliikuntapaikka. Hänen Suuntimopuistoa koskeva uimapaikka-aloitekin etenee selvittelyvaiheeseen.

Pirjo Pihlajamaa

Edellinen artikkeliKorkein oikeus antoi päätöksensä Malmin lentokentästä
Seuraava artikkeliEräviikinkien naiset kärkivauhdissa