Pikaraitiotie ennen kaupunkibulevardia

lahdenväylä keskustaan
Lahdenväylän varren maankäyttöä aiotaan tiivistää ja rakentaa Viima-pikaraitiotie jo ennen väylän bulevardisoimista. KUVA JANINA ISSAKAINEN

Malmin lentokentän pikaraitiotie saattaa toteutua ennen Lahdenväylän kaupunkibulevardia. Koillis-Helsingissä kulkevan Lahdenväylän bulevardisointi häämöttää vuosikymmenten päässä. Sen sijaan Lahdenväylän pikaraitiotien rakentamista pyritään aikaistamaan, sillä Malmin lentokenttäalueen 25 000 asukkaan kaupunginosaa on tarkoitus alkaa rakentaa muutaman vuoden päästä.

Helsingin yleiskaavan toteuttamisohjelman mukaan Lahdenväylän muuttaminen kaupunkibulevardiksi alkaa 2040-luvulla – viimeisenä Helsingin sisääntuloväylistä. Ensimmäisenä Helsingissä ryhdytään rakentamaan Vihdintien ja Tuusulanväylän kaupunkibulevardeja 2020-luvulla. Sitten vuorossa ovat Hämeenlinnanväylä, Länsiväylä ja Itäväylä.

Ennen varsinaista kaupunkibulevardia Lahdenväylän varteen saatetaan kuitenkin rakentaa Viikin ja Malmin lentokenttäalueen Viima-pikaraitiotie. Lisäksi yleiskaavan toteuttamisohjelmassa todetaan, että Viima-pikaraitiotiestä johtuen Lahdenväylään rajautuvien kaupunginosien maankäyttöä on tarpeen tiivistää jo ennen varsinaisen bulevardin toteutumista. Lahdenväylään rajautuu Koillis-Helsingissä useita kaupunginosia kuten Viikinmäki, Viikki, Pihlajisto, Pihlajamäki, Ala-Malmi ja Jakomäki.

Monet Helsingin poliitikot haluaisivat kiirehtiä Viima-raitiotien rakentamista, koska Malmin lentokenttäalueen asuntotuotanto on tarkoitus aloittaa vuonna 2020. Helsingin kaupungilla on kuitenkin pitkä lista raidehankkeista, jotka pitäisi toteuttaa ennen Viima-raitiotietä. Raide-Jokerista ja Kruunuvuorenrannan raitiotiestä on tehty rakentamispäätökset, ja niiden lisäksi pitäisi toteuttaa esimerkiksi Kalasataman, Hernesaaren ja Ilmalan raitiotiet.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan enemmistö hyväksyi joulukuussa vihreiden ja vasemmistoliiton vastaehdotuksen, jonka mukaan Viikin ja Malmin raitiotiehanke priorisoidaan Helsingin yleiskaavan toteutusohjelman ensimmäisen vaiheen aikataulutuksessa, joka ulottuu vuoteen 2030 asti.

Jani Jakonen

Edellinen artikkeliMelulle altistuvien määrä putosi laskentamenetelmän takia
Seuraava artikkeliKanadanhanhia yhä Viikissä