Ensin rakennetaan Malmin lentokenttä ja Viikintien reunat

viikintie
Viikintien varteen on yleiskaavailtu asuntoja monille tuhansille asukkaille, koska Raide-Jokerin varret halutaan rakentaa tiiviiksi. KUVA PIRJO PIHLAJAMAA

Yleiskaavan toteuttamisohjelman luonnosta on jalostettu nostamalla esiin viisitoista aluetta, jotka esitetään rakennettavaksi ensimmäisen joukossa. Koillis-Helsingistä listalle on nostettu kaksi paikkaa.

Ne ovat kolmeen rakentamisalueeseen jaettu Malmin lentokenttä sekä Raide-Jokeriin kytkeytyvät alueet Latokartanossa eli Viikintien reunamat.

Raitiotien vuoksi Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston kokoamalla listalla on myös Roihupelto. Muut kohteet ovat Laajasalon kaupunkibulevardin Yliskylän-osa, Vartiosaari, Vihdintien kaupunkibulevardin eteläosa (3 aluetta), Tuusulanväylän kaupunkibulevardin eteläosa (3 aluetta) sekä Puotilanrannan ja Rastilan muodostama merellinen kokonaisuus.

Kaavoittajien mielestä Malmin lentokentän alueen saattaminen nopeasti asuntorakentamiskäyttöön on välttämätöntä, mikäli halutaan varmistaa kaavavarannon riittävyys 2020-luvulla. Siksi lähitulevaisuuden kaavoitustavoitteen saavuttamisen kannalta Malmin lentokentän tarjoamat edellytykset tulee realisoida viipymättä.

Esimerkiksi Östersundomin tuottaman varannon ei katsota korvaavan Malmia.

Esitetyillä alueilla on kaavatoimen mukaan mahdollista vastata seuraavan 15 vuoden kaavoitustarpeeseen. Arvioinnissa on huomioitu nykyisten projektialueiden jäljellä oleva varanto sekä muut ohjelmoidut hankkeet.

Laskelma tarkoittaa, että Helsinki voisi kaavoittaa joka vuosi 700 000 kerrosneliömetriä asumiseen.

Tosin kaikki suunnittelukohteet ovat haastavia ja niiden suunnitteluprosessit voivat kestää pitkään. Suunnittelua voi mutkistaa se, että osa maista kuuluu valtiolle, ja alueisiin liittyy myös valtakunnallisia intressejä.

Aikaa asemakaavan valmistumisesta valmiiseen rakennettuun asuntoon kuluu Helsingissä keskimäärin kolmesta viiteen vuotta.

Pirjo Pihlajamaa