Helsingin kaupunki pisti kovat piippuun Malmin lentoasemalla eilen. Yrittäjille avoinna pidetty takaportti viedä yritystoiminta hallitusti siirtymävaiheen kautta muualle pantiin säppiin.
– Tilanne oli niin kamala, että oli pakko poistua välillä haukkomaan happea. Tässä ei ole todellakaan otettu yrittäjiä huomioon. Sanoinkin, että onpa luokattoman huonosti hoidettu, toteaa toimitusjohtaja Gun Gustavsson BF-Lennosta.
Helsingin kaupunki järjesti lyhyellä varoitusajalla tunnin tiedotustilaisuuden Malmin lentoasemalla toimiville yrityksille maanantaina neljän jälkeen iltapäivällä. Kabinetin liki 40 paikkaa olivat täynnä, ja loput saivat seisomapaikan.
Seremoniamestareihin lukeutuivat Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tonttiosaston tarkastaja Mikko Aho sekä kiinteistöviraston tilakeskuksen asiakaspäällikkö Sisko von Behr. Paikalle oli kutsuttu myös kentän operaattorina toimivan Finavian edustus.
Tiedotustilaisuuden luonne oli Gustavssonin mukaan tyly. Malmin lentokentän tiloissa toimivien yritysten vuokrasopimukset Finavian kanssa katkaistaan tämän vuoden päätteeksi, Helsingin kaupungin kanssa voi solmia uudet parin kolmen vuoden sopimukset, alueen esirakentaminen starttaa vuonna 2019 kentän eteläpäässä, ja itse rakentaminen 2020. Jos yrittäjät eivät halua uusia sopimuksia, voi kenttä kaupungin puolesta olla tyhjän panttina.
– Meidät irtisanotaan vuoden loppuun mennessä. Tilalle tarjotaan uutta vuokrasopimusta toistaiseksi voimassa olevana, ja vuokra on sama kuin nyt. Ei meillä ole varaa jäädä, sillä nykyiseen 15 neliömetrin kuukausivuokraan kuuluvat muun muassa lennonjohtopalvelut ja kiitotien huolto.
Tunnelmat kentällä ovat niin apeat, että enää puuttuu surulippu tangosta.
– Kyllä sekin saatetaan vetää tänään vielä tankoon, huokaa BF-Lennon operatiivinen johtaja Mark Baker.
– Meille on koko ajan sanottu, että meillä on mahdollisuus jatkaa siirtymäajan, jos löytyy toimija. Nyt joudumme lähtemään nollista 50 vuoden yritystoiminnan jälkeen, Gustavsson kertoo.
– Finavia ilmoitti lähtönsä syyksi sen, ettei yhtiö voi myydä enää lentopalveluja Malmilla, koska liikenne- ja viestintäministeriö on niin päättänyt.
Gustavsson hymähtää toteamalla, että tähän asti Helsingin kaupunki ja Finavia ovat syytelleet Malmin alasajosta toisiaan, mutta nyt löytyi uusi syntipukki.
BF-Lento aikoo ottaa nyt yrittäjän riskin ja vie kymmenen koulutuskonettaan Turkuun, josta yritys on ostanut koneilleen hallin.
– Turussa meille ei ole riittävästi asiakaspohjaa, mutta jospa esimerkiksi Espoosta lähdettäisiin sinne, toivoo toimitusjohtaja.
Jos yritys muuttaa vuoden loppuun mennessä, jää parhaillaan kurssitettaville lentäjäoppilaille vaihtoehdoksi ajaa Turkuun tai keskeyttää kurssi.
Gustavsson pitää pitkän tauon kuullessaan, että Helsinki haluaa olla Suomen yritysmyönteisin kaupunki vuonna 2016.
– Nyt veti kyllä sanattomaksi. Mihin toimialaan se liittyy? Ei ainakaan ilmailuun. Malmi on ainoa paikka Suomessa, jossa kaupallinen lentokoulutus on mahdollista. Näin on pitkälti sen takia, että Vantaan kenttä on vieressä. Tulevaisuudessa matkustajakoneen lentäjä on harvemmin suomalainen.
Pirjo Pihlajamaa
lisäys 14.6.2016 klo 17.30: Aiheesta tullut Helsingin kaupungin kiinteistöviraston mediatiedote: https://www.sttinfo.fi/tiedote/helsingin-kaupunki-ja-finavia-valmistelevat-malmin-lentoasema-alueen-hallinnan-siirtoa?publisherId=17506771&releaseId=47767308
Korjaus: 15.6.2016 klo 13.35. Paikalla oli maan vuokrasopimuksista kiinteistövirastossa vastaava tonttiosaston tarkastaja Mikko Aho, ei kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkö Mikko Aho.
Asiakaspäällikkö Sisko von Behrin lisäksi paikalla oli tilojen vuokrasopimuksista kertomassa vuokraneuvottelija Ritva Autio. Aluerakentamisen aikatauluista kertoi projektinjohtaja Sirpa Kallio kaupunginkansliasta. Finavian puheenvuoron piti aluejohtaja Mari Nurminen. Kiinteistöviraston tiedottaja Sari Korolainen täsmentää, että Malmin lentokentän tiloissa toimivien yrittäjien vuokranantaja vaihtuu, koska alueen hallinta siirtyy Helsingin kaupungille. Finavia lopettaa lentoaseman pitämisen Malmilla 31.12.2016. Sopimusta jatkavat yrittäjät on neuvottu ottamaan yhteyttä Helsingin kaupungin Tilakeskukseen ja heidän kanssaan neuvotellaan uusi sopimus. Vuokrien määrät säilyvät pääsääntöisesti ennallaan. Helsingin kaupunki tulee keräämään ehdotuksia lentokenttäalueen väliaikaisesta käytöstä. Ehdotuksia voivat tehdä niin lentotoiminnan järjestämisestä kiinnostuneet tahot kuin muutkin kiinnostuneet. Kaupunki tiedottaa asiasta myöhemmin tänä vuonna.