Nykypäivästä historiaa

Aika kulkee vauhdilla. Se mikä juuri oli eilistä, onkin hetken päästä jo kaukaista historiaa. Moni muistelee mielellään sitä, miten hyvin asiat olivat ennen, miten palveluja oli enemmän ja edullisemmin, miten ihmiset auttoivat toisiaan talkoilla ja kuinka talous kukoisti. Tarkemmin jos katsellaan, niin monia asia on kuitenkin nyt paremmin. Taloudessa ja työllisyydessä taas on ollut huonoja aikoja ennenkin. Niistä on kuitenkin päästy sisulla ylitse, painettu ne unholaan ja kiinnitetty katse tulevaisuuteen. Menneeseen kun ei voi palata, eikä usein kannattaisikaan.

Yksi lähitulevaisuudessa historiaan siirtyvä asia on kuntien asema ja niille kuuluvat tehtävät. Nyt työn alla oleva maakuntauudistus pistää kaiken uusiksi. Päätoimittajapäivillä perjantaina aiheesta puhunut ministeri Anu Vehviläinen painotti, että jatkossa kunnanvaltuustoilla ja uusilla maakuntavaltuustoilla tulee olemaan entistä suurempi valta päättää niille kuuluvista asioista. Siksi on erittäin tärkeää, että myös Koillis-Helsingistä olisi ensi vuoden kuntavaaleissa ja seuraavan vuoden maakuntavaaleissa hyviä ehdokkaita tarjolla. Ja vielä tärkeämpää, että heitä myös äänestettäisiin. Muutoin voi käydä kuten Malmin lentoaseman kohdalla, kaupunginvaltuustossa ei ymmärretä täällä sijaitsevan, Helsingin ainoan vapaalla aikataululla palvelevan lentoaseman merkitystä.

Tämän päivän digitaalisuus, sähköisten järjestelmien käyttö, saattaa osasta ihmisiä tuntua vaikealta, jopa pelottavalta. Enää ei käydä pankin tiskillä hoitamassa maksuja, vaan ne suoritetaan omatoimisesti tietokoneilla. Moniin palveluihin voi ajan varata sähköisesti, minkä seurauksena palvelun tuottajalle jää enemmän aikaa varsinaiseen työn suorittamiseen kun aikaa ei kulu puhelimeen vastaamiseen. Vastaavasti aikaa varaava näkee heti kaikki vapaana olevat ajat. Isot varauskirjat jäävät unholaan. Itse testasin juuri sähköisen palvelun toimivuutta tilatessani uuden ajokortin rikkoutuneen tilalle. Olipa näppärää, maksu verkkopankin kautta ja kortti tuli postitse kotiin parissa päivässä. Ei ajanvarausta, jonotusta, odottelua. Hieno palvelu. Mutta ei tietenkään mainio sellaiselle, joka kaipaisi jotain lisätietoja tai ylipäänsä suoraa kontaktia toiseen ihmiseen.

Päätoimittaja Teija Loponen

Edellinen artikkeliAfganistanissa ja Libanonissa sotilaspastorina palvellut Heikki Arikka on uusi kirkkoherra
Seuraava artikkeliViisi uutta kerrostaloa Viikkiin